Skidt nyt til togrejsende: Allerede 12 år forsinket, og nu skal vi vendte endnu længere tid

Generelle nyheder

15/05/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Man må væbne sig med tålmodighed, hvis man bor øst for Lillebælt.

Hvis du bor øst for Lillebælt har du i årevis måttet leve med forsinkede og aflyste tog på grund af gamle togsignaler.

Der er ganske vist et nyt, digitalt signalsystem på vej, men indtil videre er det 12 år forsinket - og nu er det blevet forsinket igen.

Det skriver SjællandskeNyheder.

Gamle togsignaler har faktisk vist sig at være den største enkeltstående årsag til forsinkede og aflyste tog, men DSB forventer ikke, at forsinkelsen af det nye signalprogram vil have en væsentlig betydning for de togrejsende.

Informationschef Tony Bispeskov fra DSB kommenterer den nyeste forsinkelse i udrulningen af det nye signalprogram med optimisme:

"Vi har fortsat tog til at køre på både nye og gamle signaler, så jeg forventer ikke, at det vil give større ændringer for kunderne. Helt generelt ser vi frem til, at det nye signalsystem bliver fuldt indfaset. Fejl på signaler er i dag den største enkeltstående faktor, når det kommer til forsinkelser på fjern- og regionaltog," forklarer han i en skriftlig kommentar til SjællandskeNyheder.

Historisk høj kompensation

Punktligheden hos DSB er i øjeblikket på et historisk lavt niveau, hvilket sidste år resulterede i rekordstore kompensationer til kunderne.

Problemerne skyldes ikke alene fejl på signaler, men også en overfyldt køreplan kombineret med et historisk antal sporarbejder øst for Storebælt.

Som en midlertidig løsning har DSB reduceret antallet af afgange på strækningen mellem Roskilde og København samt på Kystbanen.

Regner med bedre tider

Trods udfordringerne ser Tony Bispeskov lysere tider for pendlerne.

I takt med, at signalsystem udbredes og fungerer stabilt forventer han nemlig et generelt løft i punktligheden.

Det oplevede man for eksempel med S-banen, hvor et nyt signalsystem blev taget i drift i 2022 med et markant løft i punktligheden til følge.

Forsinkelsen af det nye signalprogram har skabt bekymring, men DSB's optimisme omkring fremtidige forbedringer giver håb for de daglige pendlere.