Regeringen her netop præsenteret sit sundhedsudspil ”Sundhed tæt på dig”, som lægger op til ændringer i de nuværende regioners form og arbejdsopgaver.
Udspillet fokuserer særligt på sundhedsområdet, men det lægger også op til store ændringer i de regionale udviklingsindsatser, hvor en række opgaver inden for bl.a. mobilitet, grøn transport og klima står til at frafalde.
Og det vil få store konsekvenser for cykeludviklingen i Danmark, siger Cyklistforbundet.
"Faktisk ser det ud til at trække tæppet væk under en af de største succeser på cykelområdet i mange år, nemlig supercykelstierne," siger direktør i Cyklistforbundet, Kenneth Øhrberg Krag.
"Sundhedsreformen peger på at fjerne grundfinansieringen i Supercykelstisamarbejderne og dermed rammerne for at arbejde strategisk med cykling på tværs af kommuner i hele landet, og det er en stor skam. Vi burde jo gå den helt anden vej og udbrede successen med supercykelstier i fx Hovedsområdet og Midtjylland til resten af landet," siger Kenneth Øhrberg Krag.
Går glip af sundhedsgevinsten
Han peger især på den store sundhedsgevinst ved at cykle.
"Tværkommunale cykelindsatser som supercykelstisamarbejderne får flere til at cykle, og hjælper dermed til at gøre motion til en fast del af hverdagstransporten for flere og understøtter borgernes fysiske og mentale sundhed," siger direktøren, der peger på de konkrete resultater af supercykelstierne:
Konkret har Region Hovedstaden siden 2009 og Region Midtjylland siden 2020 ydet en afgørende støtte til de tværkommunale Supercykelstisamarbejder i henholdsvis hovedstadsregionen og Region Midtjylland. Og den tværkommunale og regionale cykelplanlægning virker, bevidner erfaringerne fra Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen.
Her arbejder 28 kommuner og Region Hovedstaden sammen om at etablere tværkommunale cykelpendlerforbindelser i hele regionen. Og resultaterne er tydelige.
På de 16 etablerede supercykelstier er cykeltrafikken i gennemsnit steget med 75 procent fra før etablering til de seneste cykeltællinger i 2023.
Af de nye cyklister kørte 13 procent tidligere i bil.
Den gennemsnitlige turlængde på supercykelstinettet er 12 km hver vej.
"Resultaterne står i kontrast til cykeludviklingen i resten af Danmark. I perioden 2009-2022 er cyklens andel af pendlerrejser på landsplan faldet fra 20,9 procent til 20,2 procent, mens den er steget fra 25,6 procent til 28,8 procent i Region Hovedstaden."
De økonomiske fordele ved at flere cykler er helt åbenlyse, siger Kenneth Ørhberg Krag.
"De positive sundhedseffekter ved mere cykling for samfundøkonomien er så store, at det sagtens betaler sig at investere i mere og bedre cykelplanlægning og cykelinfrastruktur. Alene et fuldt udbygget supercykelstinet i hovedstadsområdet har et årligt samfundsøkonomisk afkast på 23 procent, og heraf kommer 77 procent af gevinsterne fra sundhedseffekterne."
Resultater fra Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen: https://supercykelstier.dk/om-supercykelstier/