Et simpelt eksperiment afslører, hvor hårdt fødevareinflationen rammer.
Lige nu læser andre
Dagligvarer er blevet markant dyrere siden inflationen ramte for alvor. Det bekræfter et priseksperiment, som TV 2’s redaktion har gennemført ved at gentage et indkøb fra marts 2022.
Kvitteringen fra 2022
Tilbage i 2022 handlede TV 2 ind for 664 kroner i Føtex. Kurven bestod af populære varer som hakket oksekød, kaffe, mælk, smør, pasta, æg, rugbrød og lidt sødt. Kvitteringen blev gemt, og her 3,5 år senere blev de samme varer igen lagt i kurven – med et noget anderledes resultat.
Den nye regning lød på 851 kroner. Det svarer til en stigning på 27 procent. Tager man højde for vægtforskelle og tilbud, ender regningen 28 procent højere end i 2022.
Markante prisstigninger
Især enkelte varer er stukket helt af i pris. Hakket oksekød er steget 77 procent. En plade Marabou-chokolade koster 89 procent mere end i 2022. Også kaffe og juice har fået et markant prishop.
”Det er et virkelighedsbillede af, at priserne er høje. Det gør det både svært og dyrt at være forbruger i landets dagligvarebutikker,” skriver Christoffer Roslyng Green, pressekonsulent i Salling Group, i en kommentar til TV 2.
Forbrugerne ændrer vaner
Læs også
De stigende priser betyder, at mange danskere har ændret deres indkøbsvaner. Ifølge forbrugerøkonom Louise Aggerstrøm Hansen fra Danske Bank går flere efter tilbud, vælger billigere alternativer eller skærer ned på kød og økologi.
”Vi har ændret indkøbsvaner i en sådan grad, at forbruget er overraskende stabilt,” siger hun.
Privatansatte har generelt fulgt med prisudviklingen takket være lønstigninger, men for offentligt ansatte og borgere på overførselsindkomst er situationen mere presset.
Fødevareinflationen rammer skævt
Ifølge Salling Group er det særligt oksekød, mejeri, kaffe og chokolade, der driver inflationen. Netop de kategorier er også dem, som mange forbrugere nu vælger at købe mindre af.
TV 2’s indkøbsforsøg viser med al tydelighed, at regningen i supermarkedet i dag er en helt anden end for få år siden – og at prisen på hverdagens klassikere er blevet en alvorlig udfordring for mange familier.