Kommunen erkender fejlen og ændrer kurs efter kritik.
Lige nu læser andre
Lolland Kommune lægger sig nu fladt ned efter en huslejesag, der har fået både beboere og pårørende til at spærre øjnene op. Flere beboere på det kommunale plejehjem Skovcentret ved Nakskov har i en periode betalt for meget i husleje, men nu får de pengene tilbage.
Det skriver BT.
For meget betalt gennem to år
Sagen kom frem, da beboere og pårørende modtog et brev om, at kommunen sammen med Boligkontoret Danmark ville finde en ”teknisk løsning” til tilbagebetaling. Ifølge Irene Andersen, der har en mor boende på Skovcentret, virkede formuleringen både bureaukratisk og uforståelig. Hun delte derfor brevet på sociale medier, hvor det hurtigt vakte opsigt.
”Det er ikke verdens undergang. Men det er symptomatisk for, hvordan det offentlige fungerer. Formuleringen om, at de arbejder på en teknisk løsning virker helt skør,” sagde hun tidligere til B.T.
Kommunen beklager
Kritikken har nu fået Lolland Kommune til at reagere. I en skriftlig kommentar erkender kommunen, at kommunikationen kunne have været klarere. ”Vi forstår godt, at formuleringen i brevet har kunnet give anledning til undren, og det beklager vi,” skriver kommunikationskonsulent Camilla Stokholm Andersen.
Læs også
Ifølge kommunen er en plan for udbetalingerne nu på plads. Tilbagebetalingerne til de nuværende lejere vil ske meget snart og senest i løbet af september.
En lettelse for pårørende
Hos Irene Andersen vækker den nye melding tilfredshed. Hun ser positivt på, at sagen bliver taget alvorligt, og at kommunen nu har sat en mere realistisk tidshorisont.
En sag der satte fokus på sproget
Sagen er blevet et eksempel på, hvordan uklare formuleringer kan skabe frustration og mistillid. For beboere og pårørende handler det dog først og fremmest om at få pengene retur – og det sker nu hurtigere end først meldt ud.