Vi husker allesammen det absolutte kaos, strejken blandt SAS-piloterne fremkaldte sidste sommer.
Det virker som længe siden, og mange af os er nok allerede nu i gang med enten at drømme om eller planlægge sommerferien 2023. Måske har man allerede købt billet sydover.
Men det er langt fra sikkert, at flytrafikken i år bliver problemfri. Faktisk frygter en analytiker, at vi kan få kaos-tilstande i Københavns Lufthavn på niveau med det vi så sidste sommer.
Årsagen denne gang er ikke en strejke; det er simpelthen mangel på flyveledere, altså de ansatte, der sidder og koordinerer flyenes landing og afgang.
Men modsat SAS-strejken, hvor det "kun" var omkring hver fjerde afgang, der blev påvirket, så kan kaosset denne gang ramme hele lufthavnen.
"Det, vi risikerer her, er, at det påvirker alle fly, og at alle flyselskaber vil opleve store forsinkelser, fordi der er for få flyveledere til at håndtere den trafik, der er," fortæller Jacob Pedersen, aktieanalysechef og luftfartsanalytiker i Sydbank, til Ritzau.
Allerede masser af aflysninger
Godt nok kan vi endnu ikke tillade os at skrive sommer 2023, men manglen på flyveledere sætter allerede sit præg på flytrafikken.
Alene i april er mere end 80 afgange blevet aflyst. Derudover er hele 589 flyafgnage og 75.000 passagerer blevet ramt af forsinkelser. Det oplyste lufthavnen onsdag.
Årsagen til, at der er så massiv mangel på flyveledere netop nu, er, at man ikke har fået antallet af ansatte op efter coronapandemien.
I disse dage mødes flyveledere og Naviair, der er det selskab, som står for styringen af lufttrafikken. De skal forsøge at finde en løsning, men det har svære udsigter.
Naviair ønsker blandt andet, at medarbejderne tager ekstravagter, men flyvelederne mener, at ekstravagterne har fået et for stort omfang. De udtalte onsdag, at de har dækket over 1500 ekstravagter det seneste år.
Hvordan det kommer til at gå med flytrafikken denne sommer, kan vi kun vente på at se. Men vi kan allerede nu godt indstille os på en lignende frygt for sommeren 2024.
Ifølge Naviair vil der nemlig gå et sted mellem halvandet og to år, før bemandingen er oppe på normalt niveau, fordi der skal uddannes flere flyveledere.