Forskningssensation kan redde liv: Ny blodtype opdaget

22/09/2024

Genrefoto: Shutterstock

Forskere har identificeret et nyt blodtypesystem, meddeler University of Bristol. Det er noget, der i sidste ende kan hjælpe med at redde menneskeliv.

Det nyopdagede system, der har fået navn MAL, løser et over 50 år gammelt mysterium om, hvorfor blodtransfusioner nogle gange fører til uventede problemer.

Specifikt har forskerne løst gåden om det såkaldte AnWj-antigen. Dette er et protein, som findes på overfladen af røde blodlegemer, men mangler hos en meget lille del af befolkningen. Det blev observeret som fraværende for første gang i 1972, da en gravid kvinde fik taget en blodprøve.

Nu har forskerne for første gang kortlagt den genetiske baggrund for AnWj-antigenet og udviklet en test, der kan påvise, om antigenet mangler.

Det skriver det finske medie Tekniikan Maailma.

Derfor er det vigtigt

Hvis en AnWj-negativ person modtager AnWj-positivt blod, kan vedkommende få en blodtransfusionsreaktion, forklares det i meddelelsen. Derfor kan den nye test hjælpe med at redde liv.

Forskerne opdagede, at der er ændringer i det gen, der koder for proteinet Mal, hos AnWj-negative personer. Dette gav navn til det nye blodtypesystem, MAL.

Ifølge forskerne er over 99,9 procent af alle personer AnWj-positive. Fraværet af dette antigen er forbundet med visse typer kræft og blodsygdomme, men i ekstremt sjældne tilfælde mangler det fra fødslen. Der er kun blevet identificeret få sådanne tilfælde i løbet af det sidste halve århundrede.

"Vores arbejde var udfordrende, da de genetiske tilfælde er så sjældne," sagde Louise Tilley, der var en del af forskerholdet, i meddelelsen. Hun har arbejdet med AnWj-antigenets problem i to årtier.

"Nu kan vi udvikle genetiske tests, der identificerer patienter og donorer, som er genetisk AnWj-negative. Disse tests kan integreres i eksisterende genotypeplatforme," tilføjede Nicole Thornton, en af medforfatterne til undersøgelsen.

De bedst kendte og mest anvendte blodtypesystemer er ABO- og Rh-systemerne. Med den seneste opdagelse er der nu i alt 47 blodtypesystemer, og enhver persons blod kan klassificeres ved hjælp af disse 47 systemer.

For eksempel kan en person have blodtype A, være Rh-positiv og (i ekstremt sjældne tilfælde) AnWj-negativ - og så videre. Forskerne har rapporteret deres resultater i det videnskabelige tidsskrift Blood.