Sygeplejerske slår patient ihjel: Slukker for lyden på hjertealarm for at tale med sin familie

Udland

01/05/2023

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af Kathrine Frich

Sygplejersken talte med sin familie i over en time uden at hjælpe patienten.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

En 85-årig patient døde, efter at hans sygeplejerske frakoblede hans hjertemonitor til FaceTime hendes familie.

Det skriver Mirror

Geraldine Lumbo Dizon arbejdede nattevagt på Nepean Private Hospital i Kingswood, Sydney den 29. juli, da hun modtog et opkald fra sine slægtninge og slukkede for lyden til patientens monitor.

Kendt skyldig i faglig forseelse

Det er dog ikke det eneste som sygeplejersken er blevet dømt for.

En New South Wales Civil and Administrative Appeals Tribunal fandt også, at hun undlod at advare lægerne om patientens uregelmæssige hjerterytme øjeblikke før hændelsen.

Ved retsmødet blev sygeplejersken kendt skyldig i faglig forseelse og utilfredsstillende faglig adfærd.

Gav ikke behandling til døende patient

Dizon viste sig også at have undladt at give behandling til den mandlige patient, som havde nyre- og hjertesvigt, mens hun var på telefonsamtale.

Efter hendes vagt stod læger målløs over patientens svigtende helbred, fordi sygeplejersken ikke havde tilsluttet monitoren igen.

I sin afsluttende afgørelse afgjorde domstolen:

"Kl. 7:07 den 30. juli 2021 viste hjertemonitoren, at patient A havde bradykardi [langsom hjerterytme]. Sygeplejerske og medicinsk personale kunne ikke høre alarmen, fordi telemetrialarmhøjttalerne stadig var afbrudt."

Slukkede alarmen

Dizon havde argumenteret for, at hun havde slået lyden fra, fordi det forvirrede andre patienter. Hun sagde, at de forvekslede det med at ringe på en dørklokke.

Der gik kun syv minutter mellem, fra den lydløse alarm blev registreret, før patienten led af et hjertesvigt.

Han blev fundet død i sin seng omkring 10 minutter senere.

Sygeplejersken skulle også regelmæssigt tjekke sine patienter, men CCTV afslørede, at hun kun gjorde det én gang i løbet af en 10-timers vagt.

Det blev også konstateret, at hun talte med sin familie 15 minutter før hans hjerterytme dalede, og at hun i alt talte i telefonen i 66 minutter.

Hun hævdede, at hun tjekkede sin familie i Filippinerne og sagde, at hun ikke underrettede andre medarbejdere, fordi hun ikke var "god til EKG-aflæsning".