Paris er blevet den første europæiske hovedstad til at forbyde lejede elektriske scootere.
Det skete i fredags, da rådhuset lovede at "få ro" i gaderne.
Fem år efter, at Paris blev den første by i Europa til at åbne op for det "fritsvævende" delte e-scootermarked i 2018, blev den sidste af byens 15.000 e-scootere læsset i varevogne torsdag eftermiddag, hvilket markerede afslutningen på en æra.
Det skriver The Guardian.
Store problemer
Det femårige udlejningseksperiment med e-scooter i Paris, hvor scootere kunne efterlades hvor som helst og afhentes med mobilapp, blev brugt meget højt – ofte af under 35 og studerende – men har været fyldt med kontroverser.
I årevis havde politikere advaret om sikkerhedsproblemer, stress for fodgængere og bygader, der blev tilstoppet af parkerede scootere, der var væltet i dynger, samt spørgsmål om, hvor stor en positiv indvirkning scooterne faktisk havde på miljøet.
I 2020, efter klager over anarkisk brug af e-scootere og Paris, der blev en farlig "jungle", indførte byen de strengeste regler i verden, der begrænsede antallet af operatører og automatisk sporede og begrænsede hastigheder. Men det var ikke nok til at berolige indbyggerne.
Afstemning om afskaffelse
I april udskrev Paris' borgmester, Anne Hidalgo, en folkeafstemning om scooterne, hvor næsten 90 procent af befolkningen stemte for at forbyde dem. Det blev fejret som en sejr for det direkte demokrati af rådhuset, selvom valgdeltagelsen kun var på 7,5 procent.
Kørere af lejede e-scootere vil typisk bruge dem på relativt korte afstande, og det er uklart, hvilken anden transportform de nu vil henvende sig til. Rådhuset mener, at Paris' rigelige offentlige transport og det udvidede netværk af cykelstier vil være tilstrækkeligt. Mange e-scooterbrugere forventes blot at gå i stedet for, eller henvende sig til busser eller metroer eller købe deres egne scootere. Analytikere holder øje med, om udbredelsen stiger for elektriske lejecykler, der drives af de samme firmaer, som kørte scooterne - Tier, Dott og Lime - såvel som Paris' Vélib-cykeludlejningsordning. Den største stigning i de seneste år har været i privat cykelbrug i Paris.
David Belliard, den grønne viceborgmester med ansvar for transport og offentlige rum, sagde: "Vi ved, at det er muligt at bo i en storby uden en el-scooterudlejningsordning ... Dette handler om vores større arbejde med at forenkle, berolige og af- roder det offentlige rum i Paris."
Selve scooterne vil blive omfordelt rundt i andre byer. De fleste Tier-maskiner vender tilbage til Tyskland eller Warszawa, mens Lime sender dem til Lille, London, København og tyske byer. Dott skal sende nogle så langt væk som til Tel Aviv.