Drop bare kaffen: 7 tips til at vågne uden koffein

Sundhed

27/09/2023

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Sidder du også med en kop i hånden lige nu?

Uret ringer. Du bliver revet ud af din dejlige drøm. Du tvinger dig selv op af sengen og bevæger dig i en tilstand af energiforladt zombie ud til kaffemaskinen.

Du sætter den første kop over, venter på den er løbet igennem, hælder det sorte guld i koppen, og så venter du ellers på, at koffeinen begynder at tage effekt i takt med, at du drikker kaffen.

Men faktisk begår vi en fejl, når vi starter dagen ud med at drikke kaffe. For kroppen har slet ikke brug for koffein på det tidspunkt i vores døgnrytme, og det kan give forskellige problemer, hvis vi hælder koffein i kroppen på tom mave (f.eks. rystelser, nervøsitet, uro, og i værste fald angst).

Og her opstår så problemet: For vi vil jo gerne være gode ved vores kroppe, men vi skal jo også have energi til dagens gøremål - så hvad gør man lige i den situation?

Masser af muligheder

Faktisk er der flere gennemprøvede teknikker til at få mere energi om morgenen, og mange af dem har hverken kaffe eller te som en del af strategien.

Nogle af dem kræver måske, du ændrer lidt i dine daglige rutine, så du gør noget før, du normalt vil gøre det, mens andre metoder kan være helt nyt land for dig.

Uanset hvad har YouTube-kanalen AsapSCIENCE lavet en bare 3 minutter lang video til deres mere end 10 millioner følgere med en gennemgang af 7 velafprøvede og effektive måder til at få hjernet banket fri for søvnens tåger, så du kan blive klar og frisk til at møde dagens udfordringer med oprejst pande!

Eller i hvert fald at kunne slæbe dig afsted på arbejde uden at have drukket kaffe hjemmefra ...