Nu er det snart slut med at finde den lille foldede lap op af pungen eller rodeskuffen, når du skal ind og se dine oplysninger på skat eller borger.dk
Om tre måneder er det slut med brugen af NemID, hvorefter det problematiserede MitID tager over.
Allerede i efteråret 2022 afløste MitID, der er udviklet af digitaliseringsstyrelse og Finans Danmark, al kommunikation med bankene.
1 stjerne på Trustpilot
Overgangen til MitID har dog ikke været uden problemer. Så sent som i december var systemet nede, hvilket betød at ingen danskere kunne få adgang til deres bank, og de danskere, der allerede havde afviklet deres NemID var lukket helt ude af systemet.
Overgangen har været alt andet end gnidningsfri. Faktisk har næsten en million danskere allerede søgt hjælp på deres lokale borgerservice for at få hjælp til overgangen.
Men det er ikke kun til at få det sat op, at der er problemer. Servicen bliver nemlig haglet ned på anmeldersiden Trustpilot, hvor over 90 procent af anmelderne har givet dem en enkelt stjerne ud af fem.
MitID burde give øget sikkerhed
En af grundene til, at udviklingen af arvtageren til NemID blev sent i udbud var, at der var et behov for et system, der tilbød mere sikkerhed for brugerne.
Men der har ikke været helt styr på det heller.
Datatilsynet har således været efter MitID tidligere i marts, da der har været problemer med sikkerheden. Der blev opdaget et hul, der gjorde det muligt for to personer at forvirre systemet og dermed tilgå hinandens konto, hvis de prøvede at komme ind samtidig.
Derfor har Datatilsynet rettet påbud mod Digitaliseringsstyrelsen om, at rette op på problemet.