Lauritz.com-ejere risikerer at hæfte for virksomhedens enorme gæld

Generelle nyheder

13/07/2023

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af Redaktionen

Den nylige konkurs hos auktionshuset Lauritz.com har sat fokus på virksomhedens økonomiske situation og ejernes potentielle ansvar.

Med en samlet gæld på 148,6 millioner kroner, heraf 50 millioner kroner til kunderne, er der opstået spekulationer om, hvorvidt ejerne kan holdes personligt ansvarlige for gælden.

Hvis det viser sig, at Lauritz.com-ejerne har handlet helt uansvarligt, kan de ende med at hæfte for gælden.

Lauritz.com, der blev erklæret konkurs på grund af manglende evne til at betale sine udeståender, har været under økonomisk pres i nogen tid. Allerede i juli sidste år havde virksomheden kun en kassebeholdning på 4,1 millioner kroner, mens den skyldte 30 millioner kroner til kunder, der endnu ikke havde modtaget betaling for deres solgte varer.

Dette beløb var steget til 46,7 millioner kroner i marts 2023.

Forbrugerrådet Tænk har opfordret kuratoren for Lauritz.com til at undersøge, om ejerne kan hæfte personligt for gælden. Direktør for Forbrugerrådet Tænk, Mads Reinholdt, udtaler til erhvervsmediet Finans, at det er nødvendigt at vurdere, om ledelsen har handlet ansvarligt, eller om driften har været så uansvarlig, at de hæfter personligt.

Hvis det viser sig, at ejerne kan gøres personligt ansvarlige, vil Forbrugerrådet Tænk opfordre kunder med penge til gode om at gå rettens vej for at få dem udbetalt.

Hvis ejerne ikke kan gøres personligt ansvarlige, vil kunderne skulle vente på, at kuratoren kan realisere værdier fra selskabet.

I denne situation vil kunderne, sammen med obligationsejere, være blandt de sidste til at modtage betaling, efter at udgifter i forbindelse med konkurs og rekonstruktion, lønkrav til medarbejdere og ubetalte regninger til staten er blevet betalt.

Denne sag understreger vigtigheden af ansvarlig virksomhedsdrift og de potentielle konsekvenser for ejere, der ikke overholder deres forpligtelser. Det er en påmindelse for alle virksomhedsejere om at sikre, at de har en sund økonomisk styring og overholder deres forpligtelser over for kunder og andre interessenter.