Forskere finder vild planet: Her kan du leve til du er 3158 år

Generelle nyheder

14/09/2022

Skrevet af Kathrine Frich

Pensionsalderen bliver ved med at stige, men hvis man bare kan nyde sit otium på den nye planet, gør det ikke så meget

Forskere har opdaget en potentielt beboelig planet 100 lysår væk fra Jorden, hvor den gennemsnitlige forventede levetid ville være 3.158 år.

Det skriver Ladbible

Tillykke med de 9943 år

To planeter blev opdaget i kredsløb om stjernen TOI-4306 af et internationalt hold af videnskabsmænd, ledet af astrofysikeren Laetitia Delrez.

TOI-4306 er cirka halvt så varmt som vores sol og 6,5 gange mindre.

Den første planet hedder LP 890-9b.

Den er omkring 30 procent større end Jorden og fuldfører et kredsløb om sin stjerne på kun 2,7 dage.

Den nuværende gennemsnitlige forventede levetid på Jorden er 73,5 år. Dette ville betyde, at den gennemsnitlige forventede levetid på TOI-4306b, ville være 9.943 år.

Denne planet blev oprindeligt identificeret af NASAs Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS). TESS er en rummission, der er dedikeret til at søge efter exoplaneter i nærliggende kredsende stjerner. Exoplaneter er verdener uden for vores solsystem.

Kan være beboelig

Forskerne ved University of Liège brugte deres jordbaserede SPECULOOS teleskoper til at bekræfte og karakterisere denne planet.

SPECULOOS-teleskoperne er også udstyret med meget følsomme infrarøde kameraer, så det bliver meget nemt for dem at observere disse typer stjerner med høj præcision.

Det er på grund af dette, at de også var i stand til at opdage en anden planet kaldet LP 890-9c eller SPECULOOS-2c.

Denne planet er omkring 40 procent større end Jorden og har en omløbsperiode på omkring 8,5 dage. Så hvis du tilfældigvis boede på denne planet, kunne du fejre op til 3.158 fødselsdage.

Hvad mere er, da TOI-4306 er så kold en stjerne, betyder det, at LP 890-9c potentielt kan være beboelig, på trods af at den er tættere på sin stjerne end Merkur er på solen.