Dronning indtager andenpladsen - her er Danmarks stærkeste brand i 2023

Generelle nyheder

12/01/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Desuden overhaler kronprisesse Mary sin mand!

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

I den seneste Brand Asset Valuator (BAV) analyse, udarbejdet af udarbejdet af Mindshare Danmark, indtager Dronning Margrethe en imponerende andenplads på BAV Top10 listen over de stærkeste brands i Danmark i 2023.

Det placerer hende kun bag det ikoniske legetøjsbrand fra Billund, Lego.

BAV Top10 – Danmarks stærkeste brands i 2023

  1. Lego

  2. H.M. Dronning Margrethe

  3. IKEA

  4. Google

  5. MobilePay

  6. H.K.H. Kronprinsesse Mary

  7. H.K.H. Kronprins Frederik

  8. Rema 1000

  9. Novo Nordisk

  10. Apple

Kronprinsessen overhaler kronprinsen

Dronning Margrethes imponerende position på andenpladsen markerer en betydelig anerkendelse af hendes indflydelse og popularitet blandt den danske befolkning.

Hendes position på listen overgår ikke kun Kronprins Frederik, men også velkendte internationale brands som IKEA, Google, MobilePay og endda Kronprinsesse Mary.

Til gengæld kan kronprinsesse Mary bryste sig med, at hun er den næstmest populære person i den royale familie.

Analysen viser, at Kronprins Frederiks lavere placering på listen kan tilskrives en lavere score inden for Relevans og Dominans sammenlignet med Dronning Margrethe. Det indikerer, at Dronning Margrethe opfattes som mere relevant og dominerende blandt den danske befolkning.

Analysen viser også, at Dronning Margrethe bliver opfattet som Patriarken, Fighteren og Vismanden, hvilket bidrager til hendes stærke brandposition. På den anden side domineres Kronprins Frederiks arketype af Elskeren, Den Fortryllende og Den Udforskende.

Om analysen

BAV-analysen, der dækker perioden fra 15. august til 17. november 2023, er baseret på 9.915 gennemførte interviews blandt den danske befolkning på 15 år.

Metode og analyse er udført af Mindshare Danmark, og feltarbejde er blevet foretaget via Kantar Gallups webpanel. Det gør analysen til en omfattende og pålidelig kilde til vurdering af styrken og positioneringen af brands på det danske marked.