Resultaterne vækker bekymring, især fordi de dårligste dæk kan være livsfarlige på våde veje.
Lige nu læser andre
Når vinteren rammer, og temperaturerne dykker, er det slut med at køre rundt på sommerdæk.
Et nyt lovkrav betyder, at danske bilister nu skal bruge vinter- eller helårsdæk, når der er vinterføre – ellers koster det 1.000 kroner i bøde per dæk.
Men ifølge en ny test fra FDM er det ikke ligegyldigt, hvilke vinterdæk man vælger.
Hvert tredje dæk er uegnet til danske forhold
I FDM’s store test af 31 vinterdæk – udført i samarbejde med en række europæiske bilklubber – klarer 12 dæk sig så dårligt, at de dumper. Ti dæk får middelkarakter, mens kun ni får ros for deres egenskaber.
Det er især køreegenskaberne på våd vej, der skiller de bedste fra de dårligste.
Læs også
”Et godt vinterdæk skal ikke bare have gode egenskaber i dyb sne, men i lige så høj grad på tør og især våd vej ved lave temperaturer,” siger bilteknisk redaktør i FDM, Søren W. Rasmussen.
Han kalder det bekymrende, at så mange dæk falder igennem på netop det punkt.
15 meter kan gøre forskellen på liv og død
Testen viser tydeligt, hvor stor forskel der er på dæk.
Det dårligste dæk, Syron Everest 2, skulle bruge hele 47,1 meter på at bremse fra 80 km/t på våd vej. Det bedste, Goodyear UltraGrip Performance 3, bremsede på blot 31,7 meter.
Forskellen betyder, at bilen med de dårlige dæk stadig kørte 46 km/t – mens den anden stod stille.
Vinterdæk er ikke et sted at spare
Ud over vejgrebet er også støjniveau, rullemodstand og slid taget med i vurderingen. De bedste resultater går til kendte producenter som Goodyear og Continental, mens billige budgetdæk – ofte fra Kina – ligger i bunden.
”Vigtigst er, at man vælger et dæk med gode egenskaber på især våde og glatte veje. Det er et spørgsmål om sikkerhed, og den må man aldrig gå på kompromis med,” siger Søren W. Rasmussen.
Et lovkrav med mening
Læs også
Ifølge FDM er det nye lovkrav om vinterdæk en positiv udvikling, der kan øge sikkerheden for alle på vejene.
Men organisationen advarer om, at markedet kan være svært at gennemskue.
Derfor anbefales bilister at læse testresultater, før de køber nye dæk – og ikke blot gå efter den laveste pris.