Forsikringskunder får 137 millioner kroner retur: Forsikringsselskaber havde ikke styr på tingene

Bil og motor

11/04/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Skandalen fra 2022 fortsætter med at trække millionstore beløb efter sig.

I 2019 blev den såkaldte Dagsgebyrordning indført.

Den blev lavet for at nedbringe antallet af uforsikrede køretøjer til et forholdsvis lavt niveau og til finansiering af de skader, som de uforsikrede eller ukendte forvolder i trafikken.

DFIM må som følge af ordningen opkræve dagsgebyrer på 250 kroner fra ejere af uforsikrede køretøjer, men i 2023 begyndte det at vælte frem med historier om køretøjsejere, der først blev opmærksom på dagbøderne, da de blev indkaldt til Fogedretten - og på det tidspunkt typisk skyldte mange tusinde kroner.

Blandt de mest ekstreme tilfælde er uden tvivl historien om en mand fra Haderslev, der ikke havde afleveret nummerpladen fra sin gamle, ubrugelige motorcykel. Her var der løbet gebyrer på i mere end tusind dage, da han endelig blev opmærksom på sagen, og på det tidspunkt var beløbet steget til en kvart million kroner.

Det var TV SYDs afsløringer, der for alvor fik sagen til at rulle i 2022, og det førte blandt andet til, at DFIM skrottede betalingskrav til forbrugerne på tæt på en milliard kroner.

Det var dog ikke slut endnu. I efteråret 2023 blev det nemlig opdaget, at en række forsikringsselskaber have opkrævet uberettigede dagsgebyrer.

Og det betyder, at der nu bliver betalt 137 millioner kroner tilbage til de ramte danskere.

Det skriver TV SYD.

Større oprydning

Ifølge Sara Brinks Larsen, der er direktør i DFIM, stammer de 137 millioner kroner fra sager, hvor kunderne ganske rigtigt ikke havde betalt den lovpligtige forsikring.

Til gengæld havde der været procedurefejl, da forsikringsselskaberne opsagde kunderne, for eksempel at opsigelsesfrister ikke var overholdt. Det betød, at der ikke var hjemmel til at opkræve dagsgebyrerne.

Men selvom forsikringsbranchen altså er i gang med en stor oprydning, er seniorrådgiver i Forbrugerrådet Tænk, Jakob Steenstrup, stadig klar i sin kritik af DFIM.

Tusindvis af borgere har siddet i Fogedretten i samme situation som Kim Nielsen, hvilket har givet kraftig kritik fra Forbrugerrådet Tænk. Nu opfordrer rådet igen DFIM til at stramme op.

"Der er samlet set opkrævet meget store beløb uretmæssigt, og det er selvfølgelig ubehageligt og utilfredsstillende for forbrugerne. Det her sker jo i kølvandet på nogle andre urimelige og uberettigede opkrævninger, og set i det lys opfordrer vi til, at man lærer af sine fejl og undgår, at det gentager sig," siger Jakob Steenstrup til TV SYD.

Du kan læse hele DFIMs årsberetning for 2023 her.

Og hvis du lige skal have genopfrisket nogle af historierne fra dengang, afsløringen fra TV SYD begyndte at rulle, kan du passende læse denne artikel fra TV SYD om en mand, der endte med at skylde mere end 200.000 kroner for en scooter, han havde solgt fire år tidligere.