Triste tal: Ældre er den aldersgruppe med flest omkomne i trafikken

112

26/11/2024

Arkivfoto fra beredskabsøvelse Foto: Vejdirektoratet
Arkivfoto fra beredskabsøvelse Foto: Vejdirektoratet

Skrevet af J. Bøgen

Uopmærksomhed og manglende orientering var en medvirkende årsag til 8 ud af 10 dødsulykker i 2023, og det er en stigning i forhold til sidste år, viser ny rapport fra Vejdirektoratet.

En notifikation på telefonen, der får skærmen til at lyse op i mørket, eller måske et grædende barn på bagsædet, der kræver chaufførens øjeblikkelige opmærksomhed. 

Meget kan fjerne fokus fra trafikken, og ofte er uopmærksomhed eller utilstrækkelig orientering også en medvirkende årsag, når der sker dødsulykker. Det viser Vejdirektoratets seneste rapport, ’Dødsulykker 2023’.

Faktisk spillede de to faktorer en rolle i 8 ud af 10 af de dødsulykker, der skete i trafikken i 2023. 

"Danmark er et af de sikreste lande i verden - også i forhold til trafikken. Det skal vi holde fast i, og derfor er det også vigtigt hele tiden at arbejde med bilisternes holdninger, så fokus er på vejen. Derudover skal vi have ekstra opmærksomhed på spirituskørsel, for det er ikke acceptabelt, at det stadig fylder så meget i dødsulykkerne," siger transportminister Thomas Danielsen (V).

I Danmark er der 2,6 dræbte i trafikken pr. 100.000 indbyggere, mens gennemsnittet i EU er på 4,7 dræbte pr. 100.000 indbyggere, fremgår det af rapporten.
 
I rapporten fremgår det også, hvilke ulykkesfaktorer der har sat deres præg på dødsulykkerne i 2023, altså hvad der har haft en betydning for, at ulykkerne skete. 

Noget af det knytter sig til selve trafikanten, mens andre faktorer også knytter sig til vejene, til omgivelserne og til køretøjerne. 

”Mange dødsulykker sker, fordi trafikanter kommer til at begå fejl trafikken. Og nu er det jo menneskeligt at fejle, så derfor har vi i Vejdirektoratet også fokus på at indrette vejene, så vi hjælper trafikanterne med at holde opmærksomheden, f.eks. med autoværn eller rumleriller i vejkanten, der kan advare uopmærksomme trafikanter om, at de er ved at forlade deres kørespor. Men det får os kun et stykke af vejen. Samtidig bliver vi alle hver især nødt til at blive mere opmærksomme i trafikken. Vi må f.eks. ikke forveksle bilen med dagligstuen derhjemme og tro, at vi også kan spise, drikke og lave alt muligt andet end at køre bil, når vi færdes ude i trafikken,” siger Marianne Foldberg Steffensen, som er afdelingsleder i Vejdirektoratet.

Udover uopmærksomhed og manglende orientering er det faktorer så som hastighed, chancebetonet kørsel og kørsel i påvirket tilstand, der især har været medvirkende til dødsulykker i 2023.

Trafikanter som har været påvirket af f.eks. spiritus, narkotika eller medicin, har været en ulykkesfaktor i hver fjerde dødsulykke sidste år, hvilket er på niveau med tidligere år.

Vær opmærksom på det, der kan distrahere

Uopmærksomhed og manglende orientering er dog stadig den mest hyppige ulykkesfaktor, og ifølge rapporten har de to faktorer ikke udgjort så stor en andel de seneste 10 år. 

Det vigtigste bør altid være at komme helt frem og sikkert hjem, siger Jakob Bøving Arendt, som er adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik, i en kommentar til de nye tal.

”Det er bekymrende, at der stadig er mange, der kommer ud for alvorlige ulykker på grund af uopmærksomhed eller manglende orientering. Teknologi som mobiler eller smartwatches må ikke fylde så meget i vores liv, at de tager opmærksomhed fra trafikken, uanset om man er fodgænger, bilist eller cyklist. Samtidig skal man som bilist ikke stole blindt på moderne sikkerhedsudstyr – man har stadigvæk ansvaret for sin egen sikkerhed og andres sikkerhed, når man kører ud ad indkørslen. Selvom vi er nået et stykke vej i forhold til uopmærksomhed og brug af mobiler, er vi ikke i mål. Derfor vil vi stædigt have fokus på dette tema de kommende år,” siger Jakob Bøving Arendt.

Marianne Foldberg Steffensen hæfter sig også ved, at moderne personbiler kan være spækket med udstyr, der kan hjælpe trafikanterne med kørslen, også hvis de bliver uopmærksomme. Men det kan for nogen være svært at overskue og navigere i alle funktionerne, og derfor risikerer det også at fjerne fokus for meget fra trafikken, siger hun. 

Undersøgelser tyder på, at bilister desuden risikerer at blive uopmærksomme af de store, interaktive skærme, der findes i nye biler.

”Mobiltelefonen kan nemt gøres håndfri under kørslen i mange biler, men desværre er der også rigtig mange andre ting, der også kan stjæle vores opmærksomhed, og det gælder ikke mindst bilen selv. Der kan komme mange informationer fra bilens egne displays under kørslen, og bilisterne skal derfor sørge for at holde ind til siden, hvis de bliver forstyrret af dem,” siger Marianne Foldberg Steffensen.

Læs hele rapporten her: Dødsulykker 2023

Fakta om rapporten ’Dødsulykker 2023’

  • Rapporten sætter fokus på dødsulykker i trafikken for året 2023.

  • Data er indsamlet til den ”Den udvidede dødsulykkesstatistik”, som forkortes DUS. DUS blev igangsat i 2010, og rapporten indeholder en sammenlignende statistik for den 10-årige periode 2014-2023 efter gennemgangen af 2023.

Fakta om dødsulykker i trafikken i 2023

  • I 2023 blev 162 trafikanter dræbt i 155 ulykker. Knap seks ud af 10 dødsulykker skete i landzone, mens de resterende skete inden for byzonetavlerne.

  • Størstedelen af dem, der mistede livet i trafikken i 2023, kørte i personbil. 64 befandt sig i en personbil, mens 62 var fodgængere eller cyklister. 

  • 122 mænd og 40 kvinder mistede livet i trafikken i 2023. Det svarer til, at 3 ud af 4 af de dræbte var mænd. 45 af de dræbte mænd var cyklister eller fodgængere, mens 49 kørte i person- eller varebil. Blandt kvinderne var 17 cyklister eller fodgængere, og 21 kørte i person- eller varebil.

  • 47 personer i aldersgruppen 75+ år omkom i trafikken sidste år, og dermed udgjorde aldersgruppen den største del af de dræbte i 2023.

  • De tre hyppigste hovedsituationer ved dødsulykker i 2023 var fodgængerulykker, frontalkollisoner og eneulykker. De udgjorde henholdsvis 21 procent, 19 procent og 18 procent af dødsulykkerne sidste år.