”Du risikerer at få lukket for din energifordyning.” Det er budskabet i en svindelmail, som i øjeblikket rammer mange danskeres mailbakke. Tilsyneladende er mailen en betalingspåmindelse fra Danmarks største energiselsab Andel Energi, der har over 1 mio. energikunder. I mailen bliver modtageren bedt om at opdatere sine betalingsoplysninger for at undgå eventuelle strømafbrydelser.
Et beløb, der lige nu går igen er 322 kr., der skal betales inden 5 dage. Andel Energi understreger, at de såkaldte phishingmails er falske, og at man som berørt kunde skal ignorere og slette mailen.
Tjek efter, hvis du er i tvivl
Ifølge Andel Energi sker det oftere og oftere, at svindlere forsøger at franarre elkunder følsomme oplysninger og misbruger blandt andre Andel Energis navn og logo i enten mail eller sms.
Hvis man som kunde er i tvivl om ægtheden i en mail eller sms, anbefaler Andel Energi altid, at man som kunde logger ind på sin profil enten på andelenergi.dk eller via Andel Energi appen. Her kan man finde sine ægte regninger og ved selvsyn tjekke, at alt er, som det skal være.
Phishingangreb bliver mere og mere almindelige og kommer ofte i bølger af større eller mindre styrke og omfang. Formålet med at udnytte ordentlige og troværdige virksomheders navn og logo er at give ofrene en falsk tryghed. Samtidig er afsenderne blevet dygtigere til at efterligne Andel Energis rigtige kommunikation, skrifttype og layout.
Hvis man modtager en svindelmail som denne, skal man ikke være nervøs. Andel Energi understreger, at i de tilfælde, hvor det i yderste konsekvens kan være nødvendigt at lukke for strømmen, vil der altid gå et langt forløb med både inkasso og dialog forud for en så drastisk handling. Andel Energi lukker aldrig for strømmen på grund af for sen betaling.
Sådan kan du spotte phishing
Forsøg på phishing er desværre udbredt og kan være svære at opdage. Andel Energi opfordrer til, at man passer godt på ved at benytte følgende gode råd:
Vær opmærksom på uventede sms’er, mails eller opkald
Phishingangreb starter ofte med uventede eller presserende beskeder, der forsøger at stresse dig til at handle hurtigt. Stop op og tænk dig om, inden du reagerer.Vær kritisk over for personlige anmodninger
Legitime virksomheder vil sjældent bede dig om at dele følsomme oplysninger som kontonumre, adgangskoder eller CPR-nummer via mail. Hvis du bliver bedt om at dele disse oplysninger, så kontakt virksomheden direkte via deres officielle kontaktoplysninger.Kig efter stavefejl, mærkeligt sprog og mistænkelige afsendere
Phishingbeskeder indeholder ofte stavefejl eller bærer præg af oversættelsesfejl. Vær også opmærksom på opkald fra ukendte eller udenlandske numre og blokér mistænkelige numre.Kontrollér web- og mailadresser nøje
Phishingsvindlere opretter ofte falske hjemmesider og mailadresser, der ligner de officielle. Hvis det ser underligt ud, bruger forkerte tegn eller ikke er HTTPS-sikret, er der sandsynligvis tale om phishing.Pas på vedhæftede filer og downloads
Mails og sms’er kan indeholde vedhæftede filer eller links, som kan inficere din enhed. Hvis du ikke forventer en fil fra afsenderen, så lad være med at åbne den, før du har fået bekræftet, at den er legitim.