Bruges flittigt i Tyskland - kan være på vej til Danmark

112

21/03/2023

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Straffen vil være både bøde og et klip i kortet.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Hvis det skal koste dig en bøde og et klip i kortet at køre over for rødt, skal politiet fysisk se dig gøre det.

Og da der ikke ligefrem står en færdselsbetjent ved hvert lyskryds i det ganske danske land, er det sjældent, den trafikale udåd ender med at have nogen konsekvenser.

Faktisk lavede TV2 Østjylland for nylig et eksperiment, hvor de filmede det såkaldte "dødskryds" i det vestlige Aarhus for at se, hvor grelt det faktisk står til i netop det kryds.

Tallene taler vist for sig selv: I løbet af en time kørte 29 bilister over for gult, og fire bilister kørte over krydset, da lyset var skiftet til rødt.

Grunden til, at netop det kryds, hvor Edwin Rahrs Vej krydser Åby Ringvej, har fået det makabre tilnavn "dødskrydset" er, at to unge kvinder tidligere har mistet livet netop her.

Men selvom problemet har været kendt i årevis, er der stadig ikke gjort noget ved problemet - til trods for, at vores naboer syd for grænsen for længst har fundet løsningen og bruger den flittigt.

Brugt siden 1980'erne

I den nordtyske by Flensborg har mange af byens lyskryds nemlig fået installeret rødlys-kameraer.

De fungerer ganske enkelt ved, at kameraet tager to billeder af bilister, der kører over for rødt: Et når bilen kører over stoplinjen, og det andet når bilen er midt i krydset.

På den måde har myndigheder solide beviser for, at der faktisk er sket en forseelse i form af at køre over for rødt.

Til trods for at teknikken har været brugt i Tyskland siden 1980'erne, altså før Berlinmurens fald, er kameraerne stadig ikke kommet til Danmark.

Det er ellers ikke, fordi teknologien ikke har været diskuteret. Så sent som i 2021 ville byrådspolitikerne have et lignende system sat op, så bilister blev blitzet, hvis de kørte over for rødt, og man har også diskuteret en national indsats med rødlys-kameraerne.

Uprøvet teknologi?

Kameraerne kom som bekendt aldrig op i hverken Aarhus eller nogen anden dansk by, og politikerne mener, ansvaret for den manglende indsats skal findes hos Rigspolitiet.

I et skriftligt svar til TV2 Østjylland forklarer Rigspolitiet, at det er en teknisk vanskelig opgave, som kræver "ny og uprøvet teknologi". Der nævnes ikke noget om den tyske teknologi, som har fungeret i flere årtier, og Rigspolitiet ønskede heller ikke at stille op til interview om sagen.

I stedet henviser myndigheden til et svar, man tidligere har givet Folketingets retsudvalg. Her står der, at "man igangsætter en forundersøgelse af rødkørsels-kameraer i første halvdel af 2023".

Heller ikke justitsministeren, der har det øverste ansvar for området, vil stille op til interview om sagen.