Fra næste sæson: Her kan du fremover se Superliga

Underholdning

29/08/2023

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix/TV 2
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix/TV 2

Skrevet af J. Bøgen

I mange år har det været Viasat, der har siddet alene på rettighederne, men det slutter nu!

Fra næste sæson kan du se fodbold fra 3F Superliga direkte på TV 2s platforme.

TV 2 har lavet en seksårig aftale med Divisionsforeningen om at dele tv-rettighederne ligeligt med Viaplay.

"Dette er er en glædens dag for os på TV 2. 3F Superliga har længe stået øverst på vores ønskeliste, da rettighederne indeholder alt det, vi gerne vil stå for på TV 2. Det er dansk. Det er tæt på vores seere og brugere. Og det gør, at vi snart kommer endnu mere rundt i de store danske fællesskaber, der er omkring klubberne i 3F Superliga," siger Frederik Lauesen, sportsdirektør på TV 2.

"Kombinationen af det bedste danske klubfodbold og vores rettigheder til herrelandsholdet og de store slutrunder, der også kommer i fremtiden, er et mix, jeg er stolt af og glad for at kunne tilbyde vores seere og brugere," tilføjer han.

TV 2 deler Superliga-rettighederne ligeligt med Viaplay, så TV 2 den ene spillerunde sender første-, fjerde- og sjettevalget, og spillerunden efter sender anden-, tredje- og femtevalget. Herefter byttes der rundt igen.

3F Superliga skal sikre udviklingen hos TV 2

TV 2 vil løfte dækningen og formidlingen af 3F Superliga yderligere i et tæt samarbejde mellem TV 2 Sport, TV 2s regioner, TV 2 News, tv2.dk, klubberne og Divisionsforeningen. Og den nye aftale har stor betydning for TV 2 og ikke mindst TV 2 Plays fremtidige vækstgrundlag, fortæller TV 2s administrerende direktør Anne Engdal Stig Christensen.

"Det er en særdeles positiv nyhed for både danskerne og TV 2, at 3F Superliga nu bliver en stærk del af vores samlede sportstilbud. Vi opererer på et enormt konkurrencepræget, internationalt streamingmarked, hvor det er ekstremt væsentligt, at vi har sport som indtræk til TV 2 Play. Det har vi har slået fast igennem de seneste fire år, hvor vores sportsstrategi har ført til vækst for hele koncernen. Med 3F Superliga som en del af vores danske, brede indholdstilbud står vi både stærkt i den internationale konkurrence, men får også et solidt fundament og tryghed i årene der kommer til at fortsætte vores investeringer i dansk indhold og nyheder," siger Anne Engdal Stig Christensen og fortsætter:

"Superligaen er public service-indhold, der samler danskerne – og foreningsfællesskaber og fodbold er en del af vores kultur. Sport er samtidig helt centralt for at drive en kommerciel public service-virksomhed, og med det skærpede udfordringsbillede og strukturelle pres mediebranchen står overfor, er det et vigtigt tidspunkt, at 3F Superliga får nyt hjemsted på TV 2."