Med de rette tips, tricks og strategier kan alle lære at spille Sudoku. Om du er nybegynder uden nogen anelse om, hvordan du løser Sudoku, eller en erfaren spiller på jagt efter tips og tricks til at tage dit spil til næste niveau, så læs med her.
Reader's Digest har talt med Simon Anthony og Mark Goodliffe, to af Storbritanniens mest dedikerede spillere, der flere gange har repræsenteret landet ved VM i Sudoku.
Hvad er Sudoku?
Sudoku er et talpuslespil, men det er ikke et matematikpuslespil som sådan. En klassisk Sudoku-gitter kræver ingen beregning. Du kan betragte Sudoku som et visuelt puslespil, fordi det kræver, at du kan genkende mønstre.
Sudoku begyndte sin rejse mod popularitet i 1979 - lang tid før skærme blev allestedsnærværende. Dengang spillede man med papir og blyant. Men Sudoku er også skærmvenligt. Faktisk foretrækker mange begyndere at spille på telefon eller computer.
Hvert Sudoku-puslespil består af et todimensionelt gitter med ni rækker og ni kolonner - altså et ni gange ni regneark med 81 felter, ofte kaldet “celler.” Derudover er Sudoku-gitteret opdelt i ni tre gange tre kvadrater (også kendt som “bokse”), hver med ni celler. Målet er at udfylde alle 81 celler med et tal fra ét til ni, med to regler:
- Ingen tal må optræde mere end én gang i et “hus,” det vil sige en række, kolonne eller boks.
- Hvert spil starter med nogle af de 81 celler allerede udfyldt. Disse forudfyldte tal giver al den information, du har brug for til at løse puslespillet. Færre forudfyldte tal betyder generelt et sværere puslespil.
Og nu skal du virkelig spænde hjelmen og fokusere, for her kommer de tricks, der kan gøre dig til Sudoku-mester!
Forstå “kandidater”
I Sudoku-verdenen kaldes hvert ciffer (én til ni), der kunne passe i en celle i et gitter, en kandidat.
Men “hvis et ciffer allerede optræder et andet sted i en blank celles række, kolonne eller boks, kan det ciffer ikke være en kandidat til den pågældende celle,” forklarer Anthony og Goodliffe. Med andre ord, hvis et ciffer allerede findes et andet sted i et hus, kan det ikke være en kandidat.
Brug ikke “automatiske kandidater”
Anthony og Goodliffe anbefaler at undgå “automatiske kandidater,” en indstilling i mange digitale Sudoku-versioner, der tillader dig at gøre alle kandidater synlige med et enkelt klik. Selvom det kan virke fristende, er ulempen, at “det kan være svært at se selv simple mønstre i gitteret, når hver celle har mange markeringer.”
Gæt ikke
Der er mange værdige Sudoku-strategier til at udfylde gitteret, men gætteri er ikke en af dem. Anthony og Goodliffe siger: “Gætteri undgår at finde den logik, som de fleste Sudoku-puslespil indeholder, og derfor maksimerer du hverken din chance for at finde løsningen eller forbedrer dine færdigheder.” Et legitimt Sudoku-puslespil bør ikke kræve nogen gætteri, og vores eksperter anbefaler at undgå dem, der gør.
Nogle kandidater vil være åbenlyse fra starten
De fleste Sudoku-gitre vil have nogle blanke celler, hvor kun én kandidat er mulig takket være placeringen af forudfyldte tal. Jo sværere puslespillet er, jo færre af disse vil du finde.
Men hvis de er der, er det med vilje, og en grundig scanning af et nyt gitter bør afsløre dem. Fordi hver celle du udfylder giver ny information om de resterende tomme celler, anbefaler Anthony og Goodliffe at starte med at finde denne “lavthængende frugt” i rækker, kolonner og kvadrater med flest forudfyldte tal.
Tag “kvartruten”
Måske den mest populære Sudoku-strategi er at fokusere specifikt på, hvad Anthony og Goodliffe kalder “kvartruter” af tre tilstødende ni gange ni kvadrater. Disse opstår både vertikalt og horisontalt.
Tommelfingerreglen er, at “et ciffer skal optræde tre gange per kvartrute men kun én gang per række, kolonne og boks.” Begynd med at scanne efter rækker eller kolonner inden for kvartruten, der allerede har to af samme ciffer. Dette indsnævrer det til en enkelt række eller kolonne, hvor den tredje forekomst af det ciffer passer.
Ofte vil der kun være én specifik celle, hvor den tredje forekomst af det ciffer kan gå; hvis ja, er du nu et skridt tættere på at løse puslespillet. Andre gange kan der dog være to eller tre celler, hvor et ciffer kan gå. Her kommer næste strategi ind.
Brug “blyant-markering”
Når du har identificeret et tal, der kan passe i to eller tre mulige celler i et hus, er det tid til at bruge “blyant-markering”.
Metoden går ud på, at “hvis der er ét ciffer, der kan gå i præcis to celler i en boks, sætter du en lille blyant-markering (eller noter, at cifret er en kandidat) i hjørnet af hver af disse to celler.”
Efterhånden som du udfylder flere celler, vil det til sidst blive tydeligt, hvilken af disse celler der er den korrekte for det ciffer.
Find og brug skjulte par og skjulte tripler
Blyant-markering er så effektiv, ifølge Anthony og Goodliffe, at når du mestrer den, vil du kunne løse næsten ethvert Sudoku-puslespil - selv de sværeste. Endnu bedre, blyant-markering vil hjælpe dig med at blive hurtigere færdig. Det skyldes, at når du mestrer blyant-markering, kan du gå videre til de vigtige strategier kendt som skjulte par og skjulte tripler.
Et skjult par refererer til to kandidater, der optræder i to celler i samme hus og ingen andre steder i huset. Disse andre kandidater kan fjernes uden videre. Grunden er, at af disse to kandidater er én løsningen for den ene celle, og den anden kandidat er løsningen for den anden celle. Derfor kan de ukoblede kandidater i de to celler ikke være løsningen for nogen af dem.
Brugen af skjulte tripler fungerer på samme måde, bortset fra at der skal være tre celler, hvor de samme tre kandidater optræder, og de samme tre kandidater kan ikke optræde i nogen anden celle.
Øv, øv, øv
Hvis du er nybegynder i Sudoku og ønsker at forbedre dit spil, er der ingen erstatning for øvelse, siger Anthony og Goodliffe. Ikke alene bliver du bedre til at genkende mønstre inden for dine blyant-markeringer, men du vil også være bedre rustet til at bruge nogle af de mere avancerede Sudoku-tips og tricks.
... Og dem lader vi ligge for nu. Med disse 8 tricks er du godt på vej til at blive Sudoku-mester.