McDonalds dropper kunstig intelligens: Kunde fik absurd ret serveret

Udland

19/06/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Historien melder ikke noget om, hvorvidt kunderne smagte på dem ...

Kunstig intelligens bliver udrullet i flere og flere dele af vores liv.

Nogle elsker det, nogle hader det, nogle frygter det - uanset, hvordan man har det med det, så tyder det på, at det er kommet for at blive.

Men ikke hos McDonalds. I hvert fald ikke lige nu.

Fastfood-giganten har netop valgt at stoppe med at bruge kunstig intelligens i deres amerikanske bestillingssystemer, skriver nyhedsbureauerne PA og dpa.

Årsagen? Kunder har fået serveret alt andet end de retter, de bestilte.

Flere utilfredse kunder har for eksempelt delt billeder af, at det har fået udleveret isbestillinget toppet med bacon.

Vil bruge det i fremtiden

Systemet blev lanceret som en forsøgsordning i 2021 og fungerer ved, at stemmegenkendelse skulle gøre det hurtigere og nemmere at bestille mad, når man bruger McDrive-løsningen.

Fra McDonalds lyder det, at systemet "har været successer indtil nu", så vil man udfase systemet inden udgangen af juli, indtil teknologien er blevet udviklet mere.

Pointen med kunstig intelligens er, at teknologien skal kunne handle selvstændigt ud fra menneskelig tænkning og adfærd, og på den måde kan flere led af produktionskæden i forskellige virksomheder bliver strømlinet.

Uheldigvis viser det sig så, at nogle af de beslutninger, den kunstige intelligens træffer, ikke ligefrem lever op til det, den faktisk har fået besked på at gøre.

Som eksempel, når den mener, kunderne i McDrive da helt sikkert har bestilt is med bacon som topping ...