Den 9. juli under en United Airlines-flyvning fra Houston til Amsterdam viste det sig, hvordan vreden hos en flypassager kan eskalere.
Det startede som en helt almindelig klage – Ifølge The Guardian skulle manden nemlig have klaget over maden.
Det startede med, at han var utilfreds med maden, men han endte med at blive så vred, at han skabte problemer.
Som følge heraf blev han smidt ud af flyet i Chicago.
Flyselskabet meddelte: "United Flight 20 fra George Bush Intercontinental Airport til Amsterdam blev omdirigeret til O'Hare International Airport på grund af forstyrrelse forårsaget af en passager."
Her måtte den forstyrrende passager så stige af.
Dyr fornøjelse
Den ekstra uforudsete landing gav også yderligere komplikationer. Inden landingen i Chicago måtte passagerflyet cirkle flere gange for at brænde brændstof af, da flyet ellers var for tungt til en landing.
Ifølge onlinetjenesten Flightradar24 skulle flyet desuden først fyldes op med brændstof i Chicago, da det først var landet, fordi de havde brændt ekstra af for at kunne sætte den problematiske passager af.
Klagen endte med at give en forlænget flyvetid på tre timer, og flyet nåede derfor først Amsterdam den 10. juli kl. 12.30 lokal tid.
Den voldelige passager kan ende med at betale dyrt for sit vredesudbrud. Sådanne episoder kan give bøder på op til 37.000 dollars (ca. 250.000 DKK).
Et løfte om bedre kvalitet
På business class tilbydes passagerer normalt en 3-retters menu, hvor man kan vælge mellem stegt oksebryst, laks med citrongræs, ricotta-salat eller honning-ricottiravioli. En business class-flyvning på ruten Houston-Amsterdam koster 6.297 dollars (ca. 42.000 DKK).
Ifølge The Guardian blev United Airlines kritiseret for, at madforsyningen om bord ikke levede op til niveauet før coronapandemien. Derfor havde flyselskabet annonceret, at de ville forbedre kvaliteten.
I 2022 steg antallet af forstyrrelser forårsaget af flypassagerer med 47 procent sammenlignet med året før. Der blev rapporteret om en sådan episode for en ud af 568 flyvninger.