Kan løse et voksende problem: Derfor har hovedstad malet trafikale knudepunkter blå

Udland

04/08/2024

Foto: Screenshot, @CivilEngDis / X
Foto: Screenshot, @CivilEngDis / X

Skrevet af J. Bøgen

Det er ret godt tænkt.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

De fleste har nok bemærket, at cykelstier ved nogle veje er markeret med et rødt lag på asfalten.

Men hvis man nævner veje, hvor hele asfalten er blå, er det nok de færreste der har hørt om det.

Kigger man ud i verden, er det faktisk muligt at finde sådanne veje, og det er ikke af kosmetiske årsager, men snarere en genial opfindelse, som har stor gavn.

I Doha, hovedstaden i Dubai, har man flere steder malet blå veje, for at løse et presserende problem i byen; den ekstreme varme, der er i Mellemøsten.

Skal holde temperaturerne nede

Ørkenemiratet kæmper med de kvælende sommerforhold, som kan forårsage skader på biler, misfarve maling og smelte plastik.

Eksperimentet med de blå veje havde ved sin spæde start i 2019 til formål at afkøle asfaltoverfladen og dermed reducere temperaturen i de omkringliggende områder.

Derfor anvendte myndighederne tilbage i 2019 et millimeter tykt blåt varmereflekterende pigment på en 200 meter lang strækning af en hovedgade, der fører til havnefronten.

Ashghal, Qatars offentlige værksmyndighed, ville over en 18-måneders prøveperiode undersøge, om den nye overflade kan sænke temperaturen og reducere varmen i området.

Alex Amato, leder af bæredygtighed hos Qatar Green Building Council, forklarede ved eksperimentets start: "I stedet for at have en sort vej, som absorberer varmen meget, har du en vej, som vil reflektere noget af varmen væk."

Stor succes

Projektet var en succes, og emiratets myndigheder har sidenhen malet flere trafikale pulsåre blå.

Et digitalt display ved siden af ​​eksperimentet viser, at den traditionelle vejoverflade er mellem seks og ti grader varmere end den blå overflade.

Doha håber, at de blå veje vil absorbere mindre solstråling og reflektere ultraviolette stråler, hvilket kan skabe en køligere atmosfære for fodgængere og bilister.

Alex Amato understreger, at selvom det måske ikke er muligt at reducere de udendørs temperaturer året rundt, kan projektet forlænge den periode, hvor folk kan nyde de udendørs områder: "Måske kan vi ikke dæmpe temperaturen - den ydre temperatur - gennem hele året, men vi kan bestemt forlænge den periode, hvor folk kan bruge det ydre rum."