Skræmmende ny undersøgelse: Så få sundhedstips på sociale medier er faktisk sande

Sundhed

20/04/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Hvor får du dine sundhedstips fra?

TikTok og andre sociale medier er blevet et sted, som mange bruger til at finde 'nyttig information'.

Det kan blandt andet være information om, hvilke hudplejeprodukter man skal bruge eller om de bedste tricks til at gøre flyveturen mere behagelig.

Dog bør visse sundheds- og ernæringstips tages med et gran salt, viser ny forskning.

En nylig undersøgelse udført af MyFitnessPal i samarbejde med Dublin City University har afsløret, at 57 procent af brugerne på platformen bruger TikTok som deres primære kilde til information om ernæring.

Den samme undersøgelse har også konkluderet, at kun 2,1 procent af de informationer, der bliver delt på det sociale medie, faktisk er nøjagtige.

Over 67.000 videoer på det sociale medie blev testet i den nye undersøgelse, hvor mere end 2.000 deltagere også iagttaget.

Jo mere usædvanligt, jo større rækkevidde

Nogle af de mest virale sundhedstricks, der er dukket op på TikTok, inkluderer 'naturens Ozempic'. Det er bedre kendt som kosttilskudet Berberin.

Desuden er der også mange videoer, der handler om at 'marinere' din light-cola.

MyFitnessPals marketingdirektør, Katie Keil, har givet et indblik i, hvorfor folk tager TikTok-videoerne for gode varer. Hun fortalte blandt andet Delish for nylig, at tendenserne bliver populære, fordi de er 'sensationelle'.

"Jo mere usædvanligt, jo mere spreder det sig," forklarede hun ifølge New York Post.

"Det bedste vi som brugere af sociale medier kan gøre, er at forbedre vores digitale sundhedslitteratur. Og det starter med at følge troværdige eksperter og verificere det, du hører og læser."

Særligt de unge falder i

Forskningen bemærkede også, at 87 procent af millennials (født mellem 1977 og 1994) og Gen Z-brugere (født mellem 1995 og 2012) fuldt ud stoler på TikTok, når det kommer til information om ernæring og sundhed.

66 procent afslørede, at de forsøger at implementere mindst én trend fra det sociale medie i deres daglige liv hver anden uge.

Keil har derfor advaret imod at lytte til sociale medier. Desuden har hun også advaret imod at forsøge sig med enhver dille, der 'lover en hurtig løsning', da disse kan være for farlige.

Overskrifter som 'hurtigt vægttab' eller 'tab mavefedt hurtigt' vil skabe 'urealistiske forventninger', lød det også fra hende.

"Vi har set mange slankekure gå viralt for nylig, og de kan forårsage maveproblemer."