Lige før jul fik alle danske bilejere en tidlig julegave, da benzinpriserne langsomt faldt og nåede det laveste niveau siden Putin gik ind i Ukraine i februar.
Det skulle dog ikke vare ved.
Allerede nu er priserne steget igen og det er der flere årsager til.
Det skriver Nordjyske
Benzinpriserne og oliepriserne er forbundet og derfor har vi de seneste uger set prisen stige igen.
Påvirkes af Kinas coronarestriktioner
Det skyldes blandt andet at Kina har lempet for coronarestriktionerne, hvilket betyder en forventet stigning på olieforbruget i Kina - og dermed en større efterspørgsel.
Derudover er vi begyndt at mærke konsekvenserne af EUs olieembargo mod Rusland.
Siden december har skibe med russisk råolie ikke længere kunne aflevere deres last i EU-havne. Derfor skal vi nu til at købe olie et andet sted og til en højere pris.
Fra februar vil dieselbrændstof og bearbejdede olieprodukter også blive ramt af forbuddet og der skal ejere af dieselbiler - og almindelige bilejere forvente endnu et prishop.
Forventer endnu et prishop
Den seneste rapport fra Det Internationale Energiagentur (IEA) vurderer, at oliepriserne – og dermed også benzinpriserne – kan opleve en større stigning i begyndelsen af 2023.
Olieproduktionen fra Rusland forventes at falde med 400.000 tønder om dagen på grund af importstoppet fra både EU, USA og Storbritannien.
Hvis de andre olieproducerende lande ikke vil erstatte de mænger som EU kommer til at mangle vil det uundgåeligt presse priserne opad.