Et digitalt bilpas bliver standard, og det giver dig langt mere indsigt i batteriet.
Lige nu læser andre
Fra 2027 bliver det ikke kun familien og hunden, der skal have et pas. Også din elbil skal have et digitalt pas, der følger batteriet hele vejen fra produktion til genbrug.
Ifølge FDM er det en god nyhed for forbrugerne. Passet vil nemlig give gennemsigtighed og bedre mulighed for at træffe et oplyst valg, når man køber elbil.
– Der er tale om et digitalt pas, som via en QR-kode bl.a. giver dig indsigt i batteriets klimaaftryk og oprindelse. Det giver bedre mulighed for reparation og genbrug – og dermed længere levetid for batteriet, siger Ilyas Dogru, forbrugerøkonom hos FDM.
En del af ny EU-forordning
Det nye pas er en central del af EU’s batteriforordning, der har til formål at sikre mere gennemsigtighed, højere etiske standarder og bedre genanvendelse af store batterier.
Kravet gælder derfor ikke kun elbiler, men også eksempelvis elcykler, så længe batteriet er på mindst 2 kWh.
Læs også
Passet giver adgang til en række oplysninger, som i dag er svære at få.
Forbrugerne kan se råstoffernes oprindelse, CO₂-aftryk fra produktionen og forholdene i forsyningskæden, herunder arbejdsforhold og respekt for menneskerettigheder.
Desuden bliver der adgang til instruktioner om reparation og korrekt genanvendelse.
Fokus på genanvendelse
Samtidig skærpes EU’s krav til selve genanvendelsen af batterier.
Fra februar 2027 skal mindst 90 procent af kobolt og nikkel samt 50 procent af litium kunne genindvindes fra udtjente batterier.
Læs også
Kravene bliver gradvist strammere frem mod 2030’erne, hvor andelen af genanvendte materialer i nye batterier skal være markant højere end i dag.
Formålet er klart: at mindske afhængigheden af nye råstoffer, undgå skjult børnearbejde og reducere brugen af kulkraft i produktionen.
Samtidig skal reglerne understøtte den cirkulære økonomi, hvor materialer genbruges i stedet for at ende som affald.
Gennemsigtighed for forbrugerne
For bilejere betyder det nye pas mere indsigt og mulighed for at stille krav til producenterne. For samfundet betyder det et skridt mod mere bæredygtige biler og en grønnere fremtid.
Når passet bliver obligatorisk i 2027, vil det altså ikke koste bilisterne ekstra. Til gengæld kan det ende med at blive en værdifuld rejsefælle – både for elbilen og for klimaet.