Koppen med morgenkaffe er ikke, hvad den har været – se hvad danskerne gør i stedet.
Lige nu læser andre
Kaffe er blevet en luksus i hverdagen, og det ændrer måden, danskerne handler på. Priserne er steget voldsomt det seneste år, og det mærkes tydeligt i supermarkederne.
Skriver TV2.
Mærkbar prisstigning rammer forbrugerne
Det sorte guld har fået en ny betydning. Prisen på kaffe er i Danmark i gennemsnit steget med 55 procent på bare ét år. Det betyder, at mange forbrugere har ændret deres indkøbsvaner – væk fra præference og over mod tilbudsjagt.
– “Tidligere gik mange kunder efter høj kvalitet eller en speciel personlig præference, men nu køber folk kaffe efter pris,” fortæller Jens Mejer, uddeler i SuperBrugsen i Vrå.
Det er ikke længere kun smag og mærke, der afgør, hvilken pose kaffe der ryger i kurven. Flere af de gængse kvalitetsmærker koster i dag tæt på 300 kroner per kilo, og det gør et tydeligt indtryk.
Klimakrise bag prisernes himmelflugt
Læs også
Årsagen til stigningen skal findes langt væk fra de danske supermarkedshylder. I Brasilien – verdens største kaffeproducent – har ekstrem tørke og uforudsigelig frost ødelagt store dele af høsten i 2024. Det har givet uro på verdensmarkedet og sendt priserne i vejret.
– “Nu er lagrene brugt op, og kaffen er i mellemtiden steget,” siger Thomas Abildgaard, indehaver af specialkaffebutikken vendiakaffe.dk.
Han har selv mærket udviklingen på egen krop. En pose, der tidligere kunne indkøbes for 5,5 euro per kilo, koster nu tæt på det dobbelte.
Danskerne drikker stadig kaffe – bare anderledes
Trods prisstigningerne viser en rundspørge i Vrå, at kaffe stadig er fast inventar i hverdagen. De fleste vælger dog med større omtanke, og prisen spiller nu en større rolle end tidligere.
Selvom bønnerne er blevet dyrere, er kaffen fortsat noget, mange ikke vil undvære – den bliver blot købt med mere omtanke.