Stiger med 60 procent på en uge - ventetiderne til MitID eksploderer

Forbrug

11/11/2022

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Bankerne lukkede for adgangen til netbank d. 1. november.

Da oktober blev til november, blev flere tusinde danskere udelukket fra deres netbank.

Det var nemlig det tidspunkt, hvor bankerne gik over til kun at give adgang til netbanken ved hjælp af MitID, og det betyder, at det velkendte NemID ikke længere kan bruges.

Det ville der ikke være noget galt i, hvis altså alle i Danmark var klar til at bruge MitID - men det er langt fra tilfældet.

D. 31. oktober skrev Ekstra Bladet, at 175.000 danskere, hovedsagelig seniorer, risikerede at stå uden adgang til deres bank fra d. 1. november.

Borgerservice her igennem længere tid tilbudt hjælp med at få oprettet en bruger i MitID, men efter at adgangen til netbankerne er lukket ned, er ventetiden eksploderet.

Politiken skriver her til morgen, at lukningen af NemID har skabt, hvad der minder om et stormløb, hos Borgerservice landet over.

Det kan ses ved, at den gennemsnitlige ventetid var faldet til gennemsnitligt ni-ti dage i løbet af et par måneder, men den seneste uge er ventetiden kommet op på hele 16 dage.

Kommunernes Landsforening begrunder stigningen med, at flere borgere har efterspurgt hjælp, efter at der er blevet lukket for adgang med NemID.

Desuden spiller folketingsvalget også en rolle, da mange af de ansatte har været optaget af valghandlingen.

Finanstilsynet har påbudt bankerne at stoppe brugen af NemID's papnøglekort. Derfor har bankerne valgt helt at lukke for brugen af NemID.

Hvis du er en af dem, der endnu ikke har fået oprettet en MitID-bruger, og ikke lige har lyst til at vente mere end to uger på at få hjælp hos Borgerservice, kan du finde instruktioner i, hvordan du skal oprette dig på MitID's hjemmeside.