Det er en af de mest populære biler på vejene, og der findes næppe den danske bilist, der ikke har hørt navnet.
Siden Ford introducerede deres Fiesta-model tilbage i 1976 er der blevet lavet mere end 15 millioner eksemplarer af de forskellige Fiesta-generationer, men nu tyder alt på, at det er slut.
Ifølge The Sun har Ford nemlig planer om at skrotte Fiesta-navnet, og der vil heller ikke komme en elektrisk version af den ikoniske bil.
Baggrunden for farvellet til den verdenskendte bilmodel er, at Ford er i gang med at genopfinde virksomhedens DNA.
I fremtiden vil Ford nemlig fokusere på elbiler og vil eftersigende lancere 4 nye batteridrevne biler samt 5 elektriske varevogne i løbet af de næste to år.
I en udtalelse til The Sun fortæller en kilde, at det er et strategisk valg fra Fords side. For selvom Fiestaen har, og er, elsket af mange verden over, ændrer trafikanternes smag sig.
"Folk vil have crossovere nu - og vi spiller med for at vinde", lyder det.
Crossovere er kendetegnede ved, at man som fører sidder højere over kørebanen. Samtidig er crossover-modeller typisk mere rummelige end andre biltyper, uden at det går nævneværdigt ud over for eksempel brændstoføkonomien.
Til onlinemediet LADBible fortæller Ford:
"Vi skruer op for tempoet for vores bestræbelser på at gå all-in på elektrificering, og derfor har vi kigget vores katalog igennem og tilpasset det vores forretningsstrategi.
I 2020 var 39 procent af Fords solgte personbiler SUV'er (Sports Utility Vehicle) og crossovere - det var en stigning på 8 procentpoint i forhold til året før.
"In 2020, 39 percent of Ford's passenger vehicle sales were SUVs and crossovers - up eight percentage points from 2019.
Fiestaen kendes som en såkaldt minibil, så Fords beslutning om at sende modellen på pension stemmer godt overens med den generelle trend på bilmarkedet. De seneste år er hele 17 forskellige minibiler nemlig blevet taget ud af produktion til fordel for crossovere og SUV'er.