Mekaniker: Almindelig brændstofbesparende tiltag kan ødelægge din bil – i dag

Forbrug

14/09/2023

Screenshot: YouTube @Scotty Kilmer
Screenshot: YouTube @Scotty Kilmer

Skrevet af Emil B.

Mekaniker Scotty Kilmer har opfordret ejere af benzin- og dieselbiler til at ignorere en almindelig brændstofbesparende anbefaling og tage sagen i deres egne hænder.

YouTubemekaniker Scotty Kilmer har advaret andre om ignorere at slukke for biler, når de holder stille, da det ellers hurtigt kunne "slide" vitale dele.

Selvom hr. Kilmer indrømmer, at løsningen ville spare lidt brændstof, mener han, at besparelserne ikke er det værd med de potentielle langsigtede virkninger.

Han har opfordret vejbrugere til at trykke på en knap, når de går ind i deres køretøjer, som vil automatisk slukke for et stop-start-system.

Dette er normalt et bogstav A med en cirkel omkring det og kan findes på instrumentbrættet lige bag gearstangen.

Derfor er det ikke det værd

Han sagde på sin YouTubekanal: "Det kan højst sandsynligt kun få to til tre procent bedre brændstoføkonomi, så det påvirker faktisk ikke meget overhovedet.

Bortset fra en stor ting, det gør ikke kun bilerne dyrere at bygge, det får dem også til at slide hurtigere: "Nu kan du se denne lille knap. Se denne lille knap her, der siger 'A off'. Sluk for den, se lyset er tændt. Nu slukker den ikke for motoren, når du stopper. Den fortsætter med at køre som en normal bil. Den slukker ikke automatisk."

Og han tilføjede: "Det meste af slid på din motor sker, når du starter bilen, er det ikke rigtigt? Olien er i bunden af motoren. Oliepumpen skal dreje for at pumpe olien op til toppen af motoren for at begynde at smøre. Hver gang du slukker bilen, går olien tilbage ned, den skal pumpes tilbage op igen. Vil du virkelig starte og stoppe din bil hele tiden? Det vil slide motoren hurtigere, det vil slide starteren hurtigere, og det vil slide dit batteri hurtigere."

RAC har tidligere behandlet disse bekymringer med eksperter, der understreger, at systemet er designet specifikt til at håndtere flere opstarter. Gruppen hævder, at nye værktøjer som tøre smøremidler på motorkuglelejer betyder, at dagens biler kan "modstå hyppige opstarter af motoren".

RAC-chefen indrømmer også, at nyere køretøjer har "robuste batterier med høj kapacitet", der kan modstå ekstra brug.

De foreslår, at bilcomputere kontrollerer opladningsniveauerne, inden de slukker for en motor, og måske ikke slukker den, hvis der ikke er tilstrækkelig levetid tilbage.