Vinterdæk eller helårsdæk? Det skal du vide om bilens fodtøj

Bil og motor

26/10/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

I Danmark er det frivilligt at montere vinterdæk på sin personbil. Mange bilister vælger af vane at skifte til det blødere gummi, når temperaturen sniger sig under syv grader.

Helårsdæk har dog vundet indpas i den danske vognpark og med god grund, fortæller John Gantzhorn, teknisk chef hos Applus+ Bilsyn:

“Helårsdæk giver både fleksibilitet og bekvemmelighed, da de kan bruges året rundt og sparer folk besværet med hjulskifte og opbevaring. De er velegnede til milde vintre, men de kan ikke måle sig med rigtige vinterdæk, hvis sneen fyger og vejene bliver glatte. Kører du primært i byen, hvor vejene altid er ryddede, er de dog værd at overveje."

Vinterdæk, helårsdæk eller sommerdæk?

Helårsdæk er imidlertid et kompromis: De er blødere i gummiet end sommerdæk og bliver hurtigere slidt. Rullemodstanden er typisk højere, og det koster på brændstofforbruget. Og ikke mindst: De larmer mere og præsterer ikke helt samme vejgreb og bremseevne på tør asfalt.

Kører du kun ud, når vejret er mildt og tørt, kan du lade sommerdækkene sidde på bilen. Tal fra Rådet for større dæksikkerhed fortæller, at en Hyundai i30 på sommerdæk har 6% kortere bremselængde, fra 80 til 0 km/t ved 5 graders varme på næsten tør asfalt sammenlignet med et vinterdæk.

"Ud fra min erfaring kører og bremser sommerdæk generelt bedre, når asfalten er tør. Dækmønsteret er optimeret til bedre vejgreb og kortere bremselængde sammenlignet med helårs- og vinterdæk. Et sommerdæk er dog potentielt farligt at køre på, hvis asfalten er fugtig og temperaturen ryger under frysepunktet,” fortæller John Gantzhorn.

Rådet for større dæksikkerheds seneste dæktest viser også, at bremselængden er 17 procent længere ved minus 3 grader på fugtig asfalt for et sommerdæk i den almindelige størrelse 195/65R15 sammenlignet med et tilsvarende vinterdæk – og hele 75 procent, hvis der sneglat.

Vinterdæk er et must på skiferien

Går køreturen sydpå i de kommende måneder er vinterdæk et must. I Tyskland er vinterdæk obligatoriske, hvis det er vintervejr med lave temperaturer, snefald, isdannelse og glatte veje.

Fra 30. september 2024 accepterer tyskerne tilmed kun “rigtige” vinterdæk mærket med bjerg- og snefnugs-symbolet, hvor M+S (Mudder + Sne) mærkede helårsdæk tidligere har gået an.

Synsmandens bedste råd til hjulskifte

“Når du skifter hjul, er det meget vigtigt altid placere de bedste dæk på bagakslen, uanset om bilen har forhjuls-, baghjuls- eller firehjulstræk. Det sikrer bedre stabilitet og reducerer risikoen for udskridning, især under våde eller glatte forhold," forklarer John Gantzhorn.

“En anden klassisk fejl, vi ofte ser i synshallen, er, at mange ikke er klar over, at moderne dæk ofte er forsynet med rotationsretning. Er man ikke opmærksom på det, kan man komme til at montere dækket ”baglæns”. Denne fejl giver omsyn i synshallen, da dækket således ikke er monteret efter fabrikantens forskrifter,” siger John Gantzhorn.

Rådet for større dæksikkerhed anbefaler, at man får sine dæk tilset af en fagmand, når de har været i brug i fem år eller mere, da vind og vejr med tiden kan påvirke vejgrebet.

Alderen kan aflæses på en 4-cifret kode, der altid findes på dækkets side. Står der eksempelvis “0218” betyder det, at det er fremstillet i uge 02 i år 2018.

Det betyder dog ikke, at dækket dumper i synshallen. Er der nok mønster tilbage på dækket? Er der små revner omkring gummiblokkene? Er dæksiden fri for påkørselsskader og rifter? Er mønsteret slidt ens eller har det “rejst sig”, som følge af forkert dæktryk eller sporing?

“Vi anbefaler folk at bruge deres sunde fornuft, hvis dækket er af ældre dato. Er dækket i fin form, kan det ofte køre en sæson mere,” slutter John Gantzhorn.