Forestil dig, at du sidder bag rattet. Det er mørkt, og vejen foran dig strækker sig ud i det uendelige. Dine øjne glider i, hovedet føles tungt, og du kæmper for at holde dig vågen.
For mange danskere er denne situation desværre virkelighed – og de kører videre, selvom de er på grænsen til at falde i søvn.
En undersøgelse lavet af Human Engage for GF Fonden viser nemlig, at hele 54 % af danskerne har følt sig meget trætte under bilkørsel inden for det seneste år. Kigger man på bilisterne mellem 18 og 39 år, er det hele 70 procent.
Men endnu værre er det, at hver fjerde dansker i løbet af det seneste år har følt sig så udmattede under bilkørsel, at de havde svært ved at holde øjnene åbne.
Træthed kan føre til ulykker
Selvom træthed måske virker til at være en uskyldig trafikforseelse, så er der ikke langt fra trætte øjenlåg til alvorlige trafikulykker.
Det fortæller adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik, Jakob Bøving Arendt:
"Ingen bør have så travlt, at man sidder med tunge øjenlåg bag rattet, for så er der risiko for, at man slet ikke når frem. Derfor skal man tage tegnene på træthed alvorligt, og holde en pause i stedet for at håbe på, at det nok går. For man har et ansvar for sig selv og andre, når man kører bil," siger han.
At køre mens man er meget træt, er faktisk ikke kun farligt. Det er også ulovligt. Ifølge Færdselsloven skal man nemlig være i stand til at "føre køretøjet på fuldt betryggende måde". Og det er svært, hvis man er meget træt.
Netop dét har mange af respondenterne i undersøgelsen oplevet på egen krop. Ud af de personer, der har kørt bil, mens de har været meget trætte eller har haft svært ved at holde øjnene åbne, er det nemlig mere end hver tredje, der har oplevet farlige situationer på grund af trætheden.
Ny viden er nødvendig
Det er ikke mange danskere, der aktivt tænker over at undgå træthedskørsel. Det er simpelthen ikke inde i deres bevidsthed.
For selvom 72 procent af respondenterne i undersøgelsen mener, at det ikke er i orden at køre bil, når man er meget træt, så er det kun 35 procent, der faktisk har opfordret andre til at lade bilen stå, hvis de vurderede, at personen var for træt til at køre.
"Det er mange år siden, danskerne begyndte at gribe ind ved spritkørsel og hjælpe hinanden med at lade bilen stå, hvis der var kommet alkohol indenbords. Men træthedskørsel taler vi sjældent med hinanden om – på trods af at spritkørsel og træthedskørsel i mange tilfælde kan sidestilles," fortæller Helle Nielsen fra GF Fonden og fortsætter:
"I undersøgelsen fortæller næsten to tredjedele af respondenterne, at de mener, det til tider kan være nødvendigt at køre bil, selvom de er trætte. Så vi har klart en opgave med at formidle, hvad risikoen ved at køre rundt med tunge øjenlåg er, siger hun og opfordrer til, at vi alle tager ansvar – både for vores egen sikkerhed og andres."