Temperaturen og 4 andre ting, der afgør, om det tager ½ eller 8 timer at oplade din elbil

Bil og motor

19/01/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Det er ikke alt, du selv har indflydelse på, men ved at kende til faktorerne, kan du bedre planlægge.

Elbiler bliver mere og mere populære, men modsat når man tanker en benzin- eller dieselbil, kan det være en langvarig affære at skulle "fylde" en elbil med "brændstof".

Der er nemlig flere faktorer, der spiller ind, når det kommer til, hvor lang tid en fuld opladning tager, og her får du fem af dem, så du har mulighed for at planlægge dig ud af, at det tager for lang tid

1. Størrelsen på batteriet og aktuel status

Batterikapaciteten måles i kilowatt-timer (kWh). Jo større batteri, jo længere tid tager en opladning.

Desuden tager det selvfølgelig også længere tid at lade elbilen op, hvis der ikke er ret meget strøm tilbage på batteriet. De fleste elbilbatterier har en kapacitet på mellem 50 og 100 kWh.

2. Ladeeffekt på elbilen

Opladningstiden afhænger også af, hvor stor effekt, elbilen kan tage imod fra ladestanderen. Ladeeffekten på elbilen opgøres i kW.

Der er stor forskel på ladeeffekten fra model til model, og en højere ladeeffekt giver et hurtigere fyldt batteri – hvis batterierne har samme størrelse. 

Ladeeffekten har ikke betydning, når det gælder AC-opladning, da alle biler i dette tilfælde lader med en effekt på 11 eller 22 kWh.

3. Opladningseffekt på ladestanderen

Ladestanderen har også en opladningseffekt, som fortæller, hvor meget strøm ladestanderen overfører til bilen pr. sekund.

Mange private ladestandere har en ladeeffekt på enten 11 eller 22 kW. 

Hvis en ladestander har en effekt på 11 kW, tager det i ca. 7 timer og 20 minutter at fylde et batteri med en kapacitet på 80 kWh. 

Har ladestanderen en effekt på 22 kW, tager det omkring 3 timer og 40 minutter at fylde batteriet med en kapacitet på 80 kWh.

4. Jævnstrøm eller vekselstrøm

Det betyder også noget for opladningstiden, om du lader med jævnstrøm (DC) eller vekselstrøm (AC).

En elbils batteri kan kun modtage DC-strøm. Den strøm, der kommer fra elnettet og bruges i huset, er AC-strøm.

Opladning med vekselstrøm er den mest almindelige form for opladning både i private hjem, i virksomheder og ved offentlige ladestandere. Når du lader med en AC-ladestander, vil elbilens on-borad-lader omforme vekselstrømmen til jævnstrøm.

DC-opladning eller opladning med jævnstrøm går også under betegnelsen ”lyn-ladning”, da batteriet hurtigere bliver fyldt op med denne type opladning.

Strømmen fra DC-laderen omgår nemlig bilens on-board-lader og går direkte ind i batteriet. Lynladere findes ved blandt andet tankstationer, hvor en kort opladningstid er vigtig.

Lader du med en AC-ladestander, får du en konsekvent og flad ladekurve. Det vil sige, at ladeeffekten er den samme under hele opladningen. AC-opladning er mere skånsom mod batteriet end en DC-ladning.

Ved DC-opladning er effekten forskellig i løbet af opladning, og det tager næsten lige lang tid at fylde batteriet fra 0 til 80 procent, som det tager at fylde de sidste 20 procent på, til batteriet er fuldt opladt. DC-opladning er altså mest velegnet til situationer, hvor batteriet skal lades op med det samme og ikke behøver at være fuldt opladet.

En elbil med en batterikapacitet på 80 kWh og en maksimal ladeeffekt på 135 kW kan opnå et 80 procent opladet batteri i løbet af omkring 30 minutter med en lynlader. 

Har elbilen med samme batterikapacitet en maksimal ladeeffekt på 250 kW, kan den opnå et 80 procent opladt batteri i løbet af ca. 15 minutter.

5. Vejrforhold – koldt eller varmt

De fleste elbiler bruger lithium-ionbatterier, som fungerer bedst, når det er mellem 15 og 25 grader varmt.

Når vejret bliver koldere, påvirker det både opladningstiden og elbilens distance.

Kilde: VS Automatic