Mere end 200.000 danske biler risikerer kørselsforbud: Udfasningen er i gang

Bil og motor

21/05/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Årsagen skal findes i den teknologiske udvikling.

Vi har allerede 5G, og udviklingen af 6G er i fuld gang.

Ja, når det gælder trådløse forbindelser er der i den grad fart på, men faktisk risikerer det at skabe store problemer i takt med, at vi efterlader de tidligere generationer af netværk i historiebøgerne.

Tænk bare på 2- og 3G-netværkene. Er der overhovedet nogen, der stadig bruger dem?

Ja, men måske ikke, som du tror.

Bilers nødkaldssystem

Siden d. 31. marts 2018 har alle biler, der er blevet solgt i EU, skullet være udstyret med et aktivt nødkaldssystem, kaldet eCall.

Men de første biler med det system kører på netop 2G og 3G, og det er her, vi er fremme ved hele problemet.

Telenor har som den første netværksudbyder i Danmark nemlig meldt ud, at man slukker for 2G-netværket i 2030, men i Sverige er de længere fremme. Her bliver 2G og 3G lukket meget snart.

Og det betyder ifølge det svenske medie Auto Motor og Sport, at alle de biler, der bruger 2G eller 3G til deres eCall kan blive ramt af et kørselsforbud.

Et forbud, der altså også ser ud til at ramme danske bilister, når den tid kommer.

218.000 nye biler på et år

Alene i 2018 blev der solgt 218.000 nye personbiler i Danmark, og det betyder altså, at deres eCall-system kan se frem til at blive forældet, når 2G og 3G bliver udfaset.

Desværre ser der ikke ud til at være megen hjælp at hente. Det er nemlig den enkelte bilejers ansvar, at nødkaldet i bilen virker, og hvis dette ikke er tilfældet, så dumper bilen ved syn og får kørselsforbud.

På nuværende tidspunkt er der ingen løsning, der holder de ældste eCall-systemer i live efter nedlukningen af 2G-netværket, heller ikke i Sverige.

Hinsidan er der dog en kampagne i gang med at undtage netop eCall-systemet i forhold til syn, så det i hvert fald ikke resulterer i et kørselsforbud, hvis det ikke virker.