Hvis bilen bliver skadet af et hul i vejen: Sådan kan du måske få erstatning

Bil og motor

19/02/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Der er flere ting, der spiller ind i forhold til, om du selv ender med at hænge på regningen.

En køretur på de danske veje er fortiden en noget mere turbulent oplevelse, end det plejer.

Og det er ikke ment i overført betydning: For vejene rundt om i landet er så plaget af huller i asfalten, at det er lige før, man bør have en bil med affjedring som en rally-bil, hvis man vil have en nogenlunde behagelig oplevelse.

I løbet af de seneste år er der sket en fordobling i antallet af henvendelser til Vejdirektoratet om huller i kørebanen. Antallet af anmeldelser er steget fra 581 i 2021 til 1039 anmeldelser i 2023.

Det viser en ny opgørelse, som Vejdirektoratet har foretaget for virksomheden Autoparts 24, der sælger brugte reservedele.

I en pressemeddelelse opfordrer Troels Meier, der er direktør i Autoparts 24, de danske bilister til at tage sig en række forholdsregler.

“Kører man i et hul på vejen, kan det give skader på både hjul, dæk og støddæmpere. Og derfor gælder det om at være ekstra forudseende og sænke farten, hvis man oplever, der er huller i vejen,” siger han.

Men hvis uheldet er ude, og du faktisk får skader på bilen efter at have ramt et hul i asfalten, hvordan er du så egentlig stillet i forhold til erstatning? Det kommer an på flere ting

Kommune eller Vejdirektoratet

De "almindelige" veje i Danmark er ofte de enkelte kommuners ansvarsområde. Omvendt har Vejdirektoratet ansvaret for, at motorveje og statsveje er til at køre på.

Så hvis du rammer et hul i vejen og får skader på bilen, skal du blandt andet vide, hvilken vej du kører på.

Det er imidlertid langt fra det eneste, der spiller ind i vurdering af en eventuel erstatning. Det vil nemlig altid være en konkret vurdering fra sag til sag forklarer Simon Nguyen Kildeby, der er jurist hos FDM, til Ritzau Fokus.

“Selv om kommunerne og Vejdirektoratet har pligt til at sørge for, at vejene er i pæn stand, er det ikke sådan, at de automatisk er ansvarlige for en eventuel skade. Det bliver altid en vurdering af, om kommunen eksempelvis har haft tid nok til at føre tilsyn, eller om hullet ikke er stort nok til at være til fare.” siger han.

Få dokumentationen på plads

FDM-juristen forklarer, at store og befærdede veje har skærpet tilsynspligt. Det betyder, at hullerne som regel bliver repareret hurtigt, når de først er blevet meldt.

På mindre veje er det imidlertid en anden historie, for her kan det godt tage længere tid, før hullet er blevet udbedret.

Simon Nguyen Kildeby råder derfor bilister til at sørge for dokumentation, hvis uheldet er ude. Hold ind til siden og tag et billede af hullet umiddelbart efter, du har ramt det. Det er desuden en god idé at putte noget i hullet, så man kan få et indtryk af, hvor dybt det faktisk er.

Du skal også sørge for at tage et billede af hullet, så man kan se, hvor på vejen det befinder sig. Dernæst skal du sørge for at tage billeder af skaden på bilen, så du på den måde kan bevise, at uheldet netop er sket i minutterne før, du har taget billederne. Det gør det også nemmere for dig at sandsynliggøre, at skaderne faktisk er sket som et resultat af hullet i vejen.

Hvis du har en kaskoforsikring går den tit ind og dækker denne type skader i første omgang, men her kan du muligvis have en selvrisiko, du selv må betale. Det er så her, du kan gå til Vejdirektoratet eller kommunen, hvis det viser sig, tilsynspligten med den givne vej ikke er overholdt.

FDM-juristen fortæller, at kommunen nogle gange vil påtage sig skylden uden videre, men hvis de afviser at have ansvaret, skal du tage fat i dit forsikringsselskab.