Historisk mange offentlige ladepunkter i Danmark: Men alt for mange elbiler skal deles om de enkelte

Bil og motor

16/09/2024

Foto: Mobility Denmark
Foto: Mobility Denmark

Skrevet af J. Bøgen

Der er stadig for mange biler, der skal deles om de enkelte ladepunkter, mener Mobility Denmark.

I slutningen af august måned 2024 kunne der tælles 25.598 offentlige ladepunkter rundt omkring i Danmark.

For et år siden, i august 2023, fandtes der kun 14.235 ladepunkter, og det betyder, at antallet er steget med 80 procent.

De godt 11.000 nye punkter, der er kommet til i løbet af det seneste år, afspejler interessen for elbiler og den stadig stigende efterspørgsel på en effektiv ladeinfrastruktur i Danmark.

"Vi er meget tilfredse med, at der nu findes 25.000 ladepunkter rundt omkring i Danmark. Det stigende antal elbiler er bl.a. muliggjort af en stærk ladeinfrastruktur, og selvom det er nødvendigt, at udviklingen fortsætter, er der god grund til at glæde sig over denne milepæl i udviklingen," siger Allan Skytte Christensen, chefkonsulent i Mobility Denmark.

11,1 ladepunkt per elbil

Pr. 31. august 2024 fandtes der 284.898 elbiler i Danmark. Det betyder også, at august måned bød på endnu en milepæl, nemlig at 10 procent af bilbestanden var eldreven.

Dermed er der 11,1 elbiler pr. hvert ladepunkt. Selvom der ofte kan fejres delmål i udviklingen, er der stadig for mange biler, der skal deles om hvert ladepunkt, og det kan være hæmmende for den videre proces.

"Ladeinfrastrukturen er ikke bare afgørende for de nuværende elbilister, men også for, at de, som ikke er elbilister endnu, kan blive det. Danskernes lyst til at vælge eldrevne biler hviler også på, hvor tilgængeligt og billigt det er at komme til opladning, og det kræver, at der kommer stadigt flere ladepunkter til samt mere konkurrenceprægede vilkår på markedet," siger Allan Skytte Christensen, chefkonsulent i Mobility Denmark.

Vil have bedre konkurrencevilkår

Bedre vilkår for konkurrence på lademarkedet kan bl.a. opnås ved at stille krav til, at der skal være minimum to ladeoperatører på hver rasteplads langs motorvejen. Dette vil skærpe konkurrencen mellem de forskellige aktører på lademarkedet og i sidste ende skabe billigere lademuligheder for forbrugerne.

Mobility Denmark støtter dette forslag, der blot er én af syv anbefalinger fremsat af Konkurrencerådet. På trods af Konkurrencerådets anbefalinger planlægger Vejdirektoratet kun at tildele opgaven til én operatør, når der er under 16 ladepladser på en rasteplads.

Mobility Denmark udsender hver måned en pressemeddelelse om antallet af ladestandere i Danmark på baggrund af data fra bilstatistik.dk og Zapup.eu Chargex Analytics.

Tabel: Mobility Denmark