Har du også undret dig? Derfor er der sorte pletter i kanten af bilvinduer

Bil og motor

16/02/2024

Foto: Privat
Foto: Privat

Skrevet af J. Bøgen

Der er faktisk flere gode grunde til det!

Du har sikkert ikke tænkt meget over mønsteret af små sorte prikker på kanterne af bil- og busvinduer. Selvfølgelig ser de seje ud, men gør de noget?

Ja, de sorte prikker på forruder og vinduer og de sorte områder, der omgiver dem, har en grund til at være der (bortset fra dekoration)!

Det har at gøre med, hvordan bilruder er lavet, så læs videre og få svaret på et spørgsmål, mange har stillet sig selv gennem tiden!

Skal skjule det grimme

Fra 1950'erne og 60'erne og fremefter begyndte bilproducenter at bruge et klæbemiddel til at holde bilruder på plads i stedet for metalbeklædning.

Dette klæbemiddel fik arbejdet gjort, men det var ikke særlig æstetisk tiltalende. Ind på scenen træder så de sorte fælge, som du ser omkring bilruder, kaldet "frits".

Fritserne (og prikkerne, der afgrænser dem) er lavet af keramisk maling, og de er der for at skjule det temmelig grimme udseende, men meget vigtige, klæbemiddel.

Derudover er disse malede fælge også bagt - ja, bagt - ind i vinduet, så de er næsten uforgængelige. De holder limen på plads, som igen holder vinduerne på plads.

Men hvad så med prikkerne?

Hvad angår prikkerne, er de der for at lave en æstetisk tiltalende overgang fra de tykke sorte streger til vinduets gennemsigtighed.

Prikkerne er ikke tilfældigt placeret; de er placeret i det, der er kendt som et "halvtonemønster", idet de bliver mindre og længere fra hinanden, efterhånden som den sorte trækker sig tilbage.

Dette mønster er mindre skurrende for øjet end uigennemsigtig sort maling ved siden af ​​gennemsigtigt glas.

Men selv prikkerne er der ikke kun til pynt. Deres andet formål, udover den visuelle effekt, er at give temperaturkontrol. For at få ruderne og forrudernes glas til at blive bøjet, som det er, varmes glasset op. Det sortmalede glas varmes hurtigere op end resten af ​​vinduet.

Prikkerne er der for at fordele varmen lidt mere jævnt, hvilket forhindrer forruden i at vride sig i varmen.

Kilde: RD