Nu er dommen faldet, og årets store måling af kundetilfredshed i energibranchen giver et klart billede af, hvilket elselskab der leverer den bedste oplevelse for danske forbrugere.
Lige nu læser andre
Når man tænder lyset derhjemme, forventer de fleste, at elektriciteten fungerer uden problemer. I en tid hvor elpriserne har været svingende, og hvor mange danskere følger deres elforbrug tæt for at styre privatøkonomien bedre, er det blevet vigtigere end nogensinde at forstå sin elaftale og have et energiselskab man kan have tillid til.
Flere danskere oplever, at gennemsigtighed, god kundeservice og pålidelige produkter betyder lige så meget som prisen. Det er en af årsagerne til, at det elselskab, der nu er blevet kåret som Danmarks bedste, igen skiller sig tydeligt ud.
Nummer ét
Energiselskabet OK har for tredje år i træk landets mest tilfredse elkunder. Det viser årets store kundemåling fra analysebureauet EPSI Rating Danmark, der netop er offentliggjort.
“De stærkeste elselskaber lykkes ikke kun med tilfredshed, men også med tillid,” siger Sofie Breum, der er country manager i EPSI Rating Danmark, og fortsætter:
“De viser, at gennemsigtig og enkel kommunikation skaber et stærkere kundeforhold end pris alene. OK holder fast i førstepladsen – det er flot. Kunderne oplever, at deres elaftale passer til deres behov. OK’s kundefokus kan mærkes.”
Læs også
Ligesom i 2023 og 2024 opnår OK førstepladsen i årets måling med en kundetilfredshed på knap 74 point ud af 100. Gennemsnittet på tværs af elbranchen er 65 point, og målingen viser en tydelig forskel mellem selskaberne i et energimarked præget af stor konkurrence.
“OK har i dag over en kvart million elkunder, og antallet vokser hele tiden. Vi får en ny elkunde hvert femte minut døgnet rundt. At vi sideløbende med den meget store kundetilgang kan fastholde landets højeste kundetilfredshed, er vi utrolig stolte af. Kundetilfredshed er vores vigtigste valuta, så det er fantastisk, at vores indsats gør en forskel for kunderne,” siger Michael Lamberth, der er kommerciel direktør i OK.
Store ambitioner som elselskab
OK er i dag et af Danmarks største elselskaber og har en markant position i energisektoren. Det skyldes blandt andet en strategi om at styrke danskernes muligheder for at vælge attraktive energiprodukter uanset om det gælder husholdning, bilisme eller virksomhedsløsninger. Samtidig arbejder OK på at gøre det lettere for kunderne at forstå deres elforbrug og navigere i et energimarked hvor både elpriser og forbrugsmønstre ændrer sig hurtigt.
Den høje kundetilfredshed er ifølge selskabet i lige så høj grad et resultat af medarbejdernes indsats. For mange kunder er kontaktfladen med kundeservice afgørende for oplevelsen af deres energiselskab.
“Alle medarbejdere i OK har en aktie i den høje kundetilfredshed og fortjener ros. Men særligt kollegerne i OK’s kundeservice skal have et ekstra stort skulderklap, for de møder hver dag vores kunder med godt humør, kompetent rådgivning og et reelt ønske om at hjælpe kunderne i deres hverdag,” siger Christian Ruhe, der er markedsdirektør for elforretningen i OK.
Læs også
Den nye kundemåling viser også, at OK er førende i branchen, når det handler om at være proaktive og kontakte kunderne, når det giver værdi i deres energiforbrug.
“Vi gør os virkelig umage med at hjælpe kunderne med at træffe de klogeste valg i deres hverdag. Derfor læner vi os ikke tilbage og venter på, at kunderne kontakter os. Vi rækker ud, når vi kan se, at kunden kan få endnu større værdi ud af OK. Jeg er meget glad for, at kunderne viser, at det betyder rigtig meget for dem,” siger Christian Ruhe.
Tilliden til energibranchen stiger
EPSIs analyse viser også en generel styrkelse af danskernes tillid til energibranchen. Det gælder både elselskaberne og de øvrige aktører på elmarkedet. Den samlede kundetilfredshed i branchen er steget sammenlignet med tidligere år, og flere forbrugere oplever at deres energiselskab er blevet bedre til at kommunikere, rådgive og levere stabile løsninger.
“Hele elbranchen har et fælles ansvar for at sikre, at danskerne har tillid til deres elselskab, og den tillid skal vi gøre os fortjent til hver dag. Derfor er jeg glad for, at det går fremad på tværs af branchen, og at flere selskaber gør det rigtig godt. Jeg synes, der er grund til at rose især SEF Energi og go’ energi med et flot resultat i årets måling,” siger Michael Lamberth.
Med stigende fokus på energipriser, privatøkonomi og forbrugernes forventninger ser det ud til, at kundetilfredshed får endnu større betydning for placeringen på elmarkedet i de kommende år.