Forside Bil og motor FDM i opråb: Danskerne mister rettigheder på nogle af landets...

FDM i opråb: Danskerne mister rettigheder på nogle af landets mest solgte elbiler

FDM i opråb: Danskerne mister rettigheder på nogle af landets mest solgte elbiler
Andersen EV / Shutterstock.com

En af Europas største bilproducenter ændrer nu reglerne for garantien på flere af Danmarks mest solgte elbiler. Det sker kun et halvt år efter, at garantien blev udvidet – og nu lyder der hård kritik fra FDM, som mener, at bilejerne risikerer færre rettigheder og mindre tryghed, end de tror.

Lige nu læser andre

Bilproducenten bag nogle af Danmarks mest solgte elbiler har ændret reglerne for, hvordan deres biler er dækket af garanti.

Efter blot et halvt år med en femårig fabriksgaranti, har producenten nu skiftet kurs og indført en ny ordning, som på papiret giver dækning i op til otte år – men kun hvis bilen serviceres på et bestemt værksted.

Skal give tryghed – men vækker kritik

Ifølge producentens danske importør skal den nye serviceaktiverede garanti give kunderne ro i maven.

Hver gang bilen får udført service efter fabrikkens anvisninger, bliver garantien automatisk forlænget med to år eller 25.000 kilometer.

”Vi ønsker at være en partner for vores kunder gennem størstedelen af bilens livscyklus,” udtaler brand director Jonas Stausholm og fremhæver, at den nye ordning skal give både tryghed og overblik for bilejerne.

Læs også

Men ikke alle er imponerede. Hos FDM kalder jurist og teamleder Nikolaj Igor Jørgensen ændringen et klart tilbageskridt for forbrugerne.

”Reelt går man fra fem til to års fabriksgaranti med mulighed for at tilkøbe yderligere seks års tryghed,” siger han og peger på, at ordningen binder bilejerne til mærkets egne værksteder – hvilket kan blive en dyr affære.

Mere forsikring end garanti

FDM mener, at den nye model minder mere om en forsikring end en reel garanti. Flere komponenter er nemlig ikke længere dækket – blandt andet bilens multimediesystem og væskelækager. Dermed får forbrugerne ifølge FDM mindre reel sikkerhed end før.

Først nu står det klart, hvilke mærker ændringen omfatter: Opel, Peugeot, Citroën og DS, alle ejet af den store europæiske bilgigant Stellantis. ‘

Deres nye Brand Care-program erstatter den femårige fabriksgaranti for elbiler købt efter 1. november 2025.

Læs også

Hos den danske importør, Wismo Group, afviser man kritikken og understreger, at Brand Care er en producentunderstøttet tryghedsdækning, der følger samme standarder som tidligere.

Men ifølge FDM er resultatet tydeligt: Bilkøberne får måske flere år på papiret – men færre rettigheder i virkeligheden.

Ads by MGDK