Skal betale kunderne tilbage: 3 netbutikker dømt

112

07/12/2023

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Det er Højesteret, der har afsagt dom.

Højesteret har taget stilling til tre sager, som Forbrugerombudsmanden havde anlagt mod selskaberne Group Buy ApS, Buuks.dk ApS og Sayve ApS. De tre selskaber sælger bøger og andre varer via hjemmesider i Danmark og Sverige.

Sagerne angik køb af varer, som forbrugere havde foretaget i selskabernes webbutikker, og hvor forbrugerne ifølge selskabernes forretningsvilkår automatisk havde indgået abonnementsaftaler ved køb af varer til såkaldt medlemspris.

Sagerne var begrænset til at angå køb på ordresider med en bestemt udformning eller køb af varer i bestemte perioder på nærmere angivne websteder.

Forbrugerne var ikke bundet

Højesteret slog i dommen fast, at Group Buy, Buuks.dk og Sayve bl.a. ikke havde overholdt deres forpligtelser til klart og tydeligt at angive, at forbrugeren ved købet af en vare blev pålagt en forpligtelse til at betale for et abonnement. Bl.a. som følge heraf var forbrugerne ikke bundet af abonnementsaftalerne.

Højesteret har derfor pålagt selskaberne at orientere forbrugerne om, at de ikke var bundet af aftalerne.

Det blev desuden forbudt for selskaberne at foretage opkrævning af abonnementsbetalinger fra de pågældende forbrugere, og selskaberne måtte ikke fremover benytte bestemte ordresider til salg og markedsføring af abonnementsaftaler.

Skal betale flere år tilbage

Endelig fastslog Højesteret, at forbrugerne havde krav på tilbagebetaling af allerede foretagne abonnementsbetalinger, medmindre den enkelte forbrugers krav var forældet.

Højesteret pålagde derfor (i modsætning til Sø- og Handelsretten) de tre selskaber at tilbagebetale alle opkrævninger omfattet af sagen, som var foretaget senere end tre år, før sagen blev anlagt ved Sø- og Handelsretten, dvs. alle betalinger foretaget den 30. oktober 2017 eller senere, med rente fra det tidspunkt, hvor den enkelte abonnementsbetaling fandt sted.

Højesteret bemærkede endvidere, at abonnementsbetalingerne var opnået ved en fremgangsmåde, der måtte anses for groft vildledende og klart retsstridig.

Ifølge Jyllands-Posten, der skrev om udfaldet i Sø- og Handelsretten, modtog Forbrugerombudsmanden mere end 600 klager over netbutikkerne.