Retten i Roskilde har afgjort, at Energi+ har overtrådt forbrugeraftalelovens forbud mod uanmodede henvendelser samt forbuddet mod vildledning i markedsføringsloven.
Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Energi+ er dømt for at have kontaktet 83 forbrugere telefonisk uden at have et gyldigt samtykke fra forbrugerne til telefoniske henvendelser. Desuden har selskabet vildledt 73 af forbrugerne ved blandt andet at have givet urigtige oplysninger.
Sagen blev afgjort som en tilståelsessag, hvor selskabet og selskabets direktør erkendte at have overtrådt forbrugeraftaleloven og markedsføringsloven.
Dommen indebærer, at Energi+ skal betale en bøde på 850.000 kroner og selskabets direktør en bøde på 200.000 kroner.
Også kendt som Grow Energy
Energi+ hed tidligere Grow Energy, og de fleste klager til Forbrugerombudsmanden er modtaget over virksomheden i det navn. Klagerne er modtaget i 2021 og 2022. Ifølge klagerne har Energi+:
udgivet sig for eller givet indtryk af at ringe fra forbrugerens nuværende elselskab
påstået, at Energi+ og forbrugerens nuværende elselskab var samarbejdspartnere, at forbrugerens nuværende elselskab var indforstået med opkaldet eller at opkaldet skete efter aftale med forbrugerens selskab, uden at det var korrekt
påstået, at forbrugeren havde penge til gode, selv om Energi+ ikke havde nogen viden herom
undladt at oplyse, hvor sælgeren ringede fra
Hvis en forbruger ikke har givet samtykke til et opkald, er forbrugeren ikke bundet af den eventuelle aftale, som forbrugeren har indgået i løbet af telefonsamtalen. Aftalen kan også tilsidesættes som ugyldig, hvis forbrugeren er blevet vildledt under samtalen.
Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:
"Her er tale om en særdeles grov sag, hvor rigtig mange forbrugere er blevet kontaktet uanmodet, og størstedelen af dem er tilmed blevet vildledt af Energi+. Hvis man som forbruger indgår aftaler med virksomheder under en telefonsamtale, som man ikke har givet samtykke til, så er forbrugeren ikke bundet af disse aftaler."
Du har 14 dages fortrydelsesret ved telefonsalg. Det betyder, at du kan fortryde aftalen inden for 14 dage efter, at den er indgået. Kontakt elselskabet skriftligt, fx på mail, og skriv, at du fortryder aftalen.