Forbrugerombudsmanden har torsdag meddelt, at Mercedes-Bentz har accepteret at betale en bøde på 1 million kroner for at komme med vildledende miljøudsagn i en storstilet markedsføringskampagne fra 2021.
Greenpeace klagede dengang til Forbrugerombudsmanden, som sidste år valgte at politianmelde Mercedes for at have overtrådt markedsføringsloven ved at have anvendt udsagnene ”Den grønne revolution”, ”Mercedes-Benz begynder CO2-neutral produktion” og ”Certificeret miljøvenlig” i deres markedsføring. Udsagn der kunne vildlede forbrugerne til at tro, at Mercedes-Benz Danmarks biler er mindre miljøbelastende, end de reelt er.
Der er tale om en udenretlig bøde, som Mercedes-Benz har accepteret at betale, hvilket betyder, at den ikke kan ankes.
“Vi er naturligvis tilfredse med, at vores klage over Mercedes-Benz’s greenwashing nu får konsekvenser, men vi må samtidig stille os meget uforståelige over for bødens størrelse. Den har ikke skyggen af præventiv effekt,” siger kampagnechef i Greenpeace, Sune Scheller.
“Jeg har meget svært ved at få enderne til at mødes, når vi sammenligner, hvordan Højesteret tidligere har straffet vildledning med den lave bøde Forbrugerombudsmanden nu går med til. Der er i vores øjne tale om helt åbenlys greenwashing fra en stor dansk virksomhed, der udbasunerede de falske påstande på kæmpe bannere på Rådhuspladsen, i annoncer i aviser, sociale medier og på nettet.”
Alka skulle af med knap 17 mio. kr.
I september 2023 blev forsikringsselskabet Alka idømt en bøde på 16,9 millioner kroner for netop at overtræde markedsføringslovens forbud mod vildledning. Sagen gik helt til Højesteret og Alka blev dømt for overtrædelse af §5 og 6 i markedsføringsloven – de samme paragraffer der ligger til grund for bøden til Mercedes-Benz.
“Der er ikke noget i markedsføringsloven, der siger, at der skal ses mildere på greenwashing end på vildledning omkring bilforsikringer. Når vi står midt i en galoperende klimakrise, er det helt uforståeligt, at Forbrugerombudsmanden går med til en så klækkelig rabat for overlagt vildledning. Måske Mercedes-Benz ikke ville acceptere en højere bøde, men så må sagen jo for domstolen,” siger Sune Scheller.
I finansloven for 2022 fik Forbrugerombudsmanden øget sin bevilling for netop at kunne imødegå det voksende antal sager om greenwashing. Siden er antallet af sager kun gået op. I 2021 modtog Forbrugerombudsmanden 52 sager om greenwashing. I 2023 var antallet steget til 126.
“I vores øjne var denne sag en oplagt mulighed for, at der for alvor blev givet en straf, der kunne få en præventiv effekt, så både forbrugere og ærlige virksomheder ikke skal tages ved næsen gang på gang. Den mulighed er nu forpasset,” siger Sune Scheller.