Nu sætter politiet ind: Gælder i hele landet

112

22/05/2023

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Indsatsen vil være massiv i hele uge 21.

I den her uge sætter en stor del af landets politikredse ind med kontrol i lyskrydsene for at få flere til at respektere det røde lys. Indsatsen bakkes op af Rådet for Sikker Trafik, der lancerer en indsats på sociale medier, hvor alle bliver mindet om, at rødt lys betyder stop.

Det er der brug for. For i to undersøgelser, gennemført af Rådet for Sikker Trafik i 2022, er der blevet afdækket bekymrende tal om antallet af bilister og cyklister, der kører over for rødt lys.

"Undersøgelserne viser, at der er brug for en indsats på området, og derfor er det meget positivt, at politiet sætter ind med kontroller. For trafikken er et stort fællesskab, hvor vi skal kunne regne med hinanden og være sikre på, at andre stopper, når de har rødt lys," siger Mogens Kjærgaard Møller, adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik.

Så mange cykler over for rødt

Undersøgelserne, som Rådet for Sikker Trafik har gennemført blandt både cyklister og bilister i 2022, giver et dybere indblik i problemets omfang.

Blandt de 3.266 voksne cyklister, der blev interviewet, erkender hele 8 procent af dem, at de cykler over for rødt lys meget ofte, ofte eller en gang imellem. Og når man spørger cyklister, om de kører til højre for rødt lys, så svarer 41 procent, at det gør de meget ofte, ofte eller en gang imellem.

Når man dykker ned i tallene, kan man se, at det er værst blandt de cyklende mænd og blandt de 18-35-årige cyklister. Og ser man på regionerne, så er problemet værst i Region Hovedstaden, hvor 12 procent af cyklisterne siger, at de meget ofte, ofte eller en gang imellem cykler lige over for rødt lys.

Hver 10. bilist har kørt over for rødt lys

Blandt bilisterne viser en anden undersøgelse, som Rådet for Sikker Trafik har gennemført blandt 5.070 bilister, at hele 11 procent af dem inden for det seneste år bevidst har kørt lige over for eller til højre for rødt lys mindst én gang.

Problemet forekommer i hele landet, men er størst i København og på Københavns Vestegn, viser undersøgelsen.

"Det siger sig selv, at der er en stor risiko ved at køre over for rødt lys, da andre ikke forventer det. Desuden er det et ualmindeligt dårligt signal, som man sender til andre i trafikken, når man ikke respekterer det røde lys. På den måde er man også en dårlig rollemodel for de børn og unge, der færdes i trafikken," siger Mogens Kjærgaard Møller, adm. Direktør i Rådet for Sikker Trafik.

Det viser undersøgelsen

Så mange cyklister har kørt over for rødt lys

Hvor ofte cykler du lige over for rødt lys, når du cykler, og der er andre trafikanter? (herunder procenttal dem der siger, at det gør de enten meget ofte, ofte eller en gang imellem):

  • Gennemsnit for alle voksne cyklister: 8 procent

  • Mænd: 12 procent

  • Kvinder: 6 procent

  • 18-35-årige: 19 procent

  • Hovedstaden: 12 procent

  • Sjælland: 8 procent

  • Syddanmark: 8 procent

  • Midtjylland: 8 procent

  • Nordjylland: 6 procent

41 procent af cyklisterne svarer desuden, at de meget ofte, ofte eller en gang imellem cykler til højre for rødt lys, når de cykler, og der er andre trafikanter.

(kilde: Undersøgelse blandt 3.266 voksne cyklister i 2022 gennemført af Rådet for Sikker Trafik og Kantar Gallup).

Så mange bilister har kørt over for rødt lys

Har du inden for det seneste år bevidst køre lige over for rødt lys eller til højre for rødt lys? (med rødt menes, at du kørte ud i krydset, selvom der var rødt lys).

Så mange bilister svarer, at det har de gjort (fordelt på politikredse):

  • København: 17 procent

  • Københavns Vestegn: 17 procent

  • Nordsjælland: 12 procent

  • Midt- og Vestsjælland: 9 procent

  • Sydsjælland og Lolland-Falster: 7 procent

  • Fyn: 9 procent

  • Midt- og Vestjylland: 8 procent

  • Sydøstjylland: 11 procent

  • Syd- og Sønderjylland: 10 procent

  • Nordjylland: 8 procent

  • Østjylland: 10 procent

  • Gennemsnit: 11 procent

(Kilde: repræsentativ undersøgelse blandt 5.070 bilister i 2022 gennemført af Rådet for Sikker Trafik og analyseinstituttet Wilke).