Ligner en svindel-besked om MobilePay - men den er god nok

112

27/01/2023

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

MobilePay bekræfter selv, at det er dem, der sender sms'erne ud.

Du modtager en sms fra et nummer, du ikke kender.

Afsenderen præsenterer sig som værende en bank eller en anden virksomhed, der har med din økonomi at gøre.

Du får besked på, at du skal identificere dig selv med NemID eller MitID inden for 30 dage, og ellers bliver din konto spærret.

Der florerer et hav af svindelbeskeder, der, groft sagt, følger den ovenstående skitse, og for tiden modtager omkring 35.000 danskere dagligt en besked, der ser ud til at komme fra MobilePay - og det gør den faktisk også.

For selvom de fleste nok ville kassere eller ignorere en sms med en besked om, at du skal bruge NemID eller MitID til sådan noget, så er det faktisk MobilePay, der i disse dage sender sms'erne ud.

Det kan man læse i den forklaring, MobilePay har lagt på deres hjemmeside.

Sms'erne sender ud som en del af forøgelse af sikkerheden omkring selskabets løsninger. Derfor bliver alle de brugere, der kun er identificeret med CPR-nummer bedt om at identificere sig med altså enten NemID eller MitID.

I alt vil 1,2 millioner brugere af MobilePay få en sms, og der bliver sendt omkring 35.000 beskeder afsted om dagen.

Det betyder, at du godt kan opleve, at nogen i din omgangskreds har modtaget beskeden, selvom du ikke selv har, og omvendt.

For at understrege, at der ikke er tale om svindel, har MobilePay sørget for ikke at sætte links ind i teksten i sms'en.

Normalt er netop links noget af det, der gør den slags beskeder særdeles mistænkelige, da det ofte er via linket, svindlerne forsøger at få adgang til dine informationer.