Flere er blevet snydt: Matas udsender advarsel til samtlige kunder

112

02/08/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

De dukker op hver eneste dag.

Svindel på internettet er et stigende problem, og mange danske forbrugere bliver dagligt udsat for kreative fælder, som svindlere har lagt ud.

Nu er den gal igen, og denne gang er det Matas' kunder, der står for skud.

Matas har netop udsendt en advarsel via 'Mit digitale selvforsvar' om en falsk tilfredshedsundersøgelse, der cirkulerer blandt deres kunder.

I advarslen understreger Matas, at de ikke er afsender af undersøgelsen, som tilsyneladende kommer fra enten Club Matas eller Matas Kundeservice.

Særdeles vellignende

Ifølge Matas bliver den falske mail dagligt sendt til en lang række mailadresser, og den er desværre så vellignende, at mange kunder bliver snydt.

I advarslen løfter Matas sløret for, hvordan en typisksvindelmail lokker uskyldige borgere i fordærv. En svindelmail kan for eksempel se således ud:

"Tillykke! Du er blevet tilfældigt udvalgt til at deltage i vores kundetilfredshedsundersøgelse hos Matas. Din feedback er utroligt værdifuld for os og har spillet en betydelig rolle i at hjælpe os med at nå vores mål. Uden kunder som dig ville vores succes ikke være mulig."

"Som en gestus for din tid og deltagelse vil vi gerne tilbyde dig en gratis parfume. Denne gave er vores måde at sige tak på og sprede glæde, uden forpligtelser."

Kontakt din bank

Når modtageren klikker på linket i mailen, bliver de ledt videre til en side, der ligner Matas' officielle hjemmeside.

Her bliver de lokket med muligheden for at vinde mellem 500 og 1500 kroner i parfumer, men for at få gaven skal man til sidst indtaste sine kortoplysninger og betale 28 kroner for levering.

Matas advarer kraftigt mod at åbne links i denne mail eller udfylde nogen oplysninger. Såfremt du allerede er havnet i fedtefadet, opfordrer Matas dig til at kontakte din bank:

"Hvis du er kommet til at udfylde dine bankoplysninger, så skal du kontakte din bank og få spærret dit kort," lyder opfordringen fra Matas.

Den omtalte svindeltype er ikke kun et problem for Matas, men et generelt fænomen, der rammer mange virksomheder og deres kunder.

Det er derfor vigtigt at være ekstra opmærksom på mistænkelige mails og altid tjekke afsenderens autenticitet.