2 borgere får særlig ros af politiet: Førte til anholdelser for kontaktbedrageri mod ældre

112

01/08/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Det er virkelig godt reageret!

Syd- og Sønderjyllands Politi modtog mandag to anmeldelser om kontaktbedrageri i Sønderborg Kommune.

Fremgangsmåden var den samme, hvor ældre borgere blev kontaktet af en person, der udgav sig for at være fra banken. I det ene tilfælde blev personen franarret sit hævekort samt kode.

En snarrådig borger observerede efterfølgende en person, iklædt kasket og halsedisse op til øjnene, hæve penge fra en pengeautomat i Gråsten og anmeldte det hurtigt til politiet.

Gal igen

Mandag på en anden adresse optrådte den samme person, og her var der igen en snarrådig borger til stede, som skræmte personen væk. Her var endnu en ældre borger forsøgt franarret hævekort og kode.

Da den snarrådige borger råbte, at politiet er på vej, stak gerningspersonen af.

Syd- og Sønderjyllands Politi efterforskede sagen, og det ledte til to formodede gerningsmænd, som efterfølgende er blevet anholdt. De er afhørt og sigtet i sagen, hvorefter de er løsladt.

Når politiet har afsluttet efterforskningen, sendes sagen videre til anklagemyndigheden, som beslutter, hvad der videre skal ske.

De to borgere gjorde altså en særligt god indsats mandag:

”Der skal fra politiet lyde en stor ros til begge snarrådige borgere for overskud og resolut handling”, siger politikommissær Christian Lehmann.

Sådan sikrer du dig mod svindel


Svindel har mange former i dag.

Politiet har derfor samlet en række gode råd, så du kan sikre dig selv mod svindel – både i telefonen, på nettet og ved personligt fremmøde.

Læg på

En bank vil aldrig ringe og bede om din PIN-kode. Er du i tvivl, så læg på og ring dem op selv. Brug myndighedernes eller bankens hovednummer.  

Klik ikke på linket

Tjek altid, om linket og kilden er sikker, før du trykker. Fx på tjekpånettet.dk eller trustpilot.dk.

Vær opmærksom

Lad ikke din tillid blive misbrugt - vær lige så kritisk, når du er online, som du er i virkeligheden.

Stop op

Tag dig god tid, inden du klikker, betaler eller deler personlige oplysninger.

Opbevar med omtanke

Sørg for at have unikke koder til alt. Brug kodehusker/passwordmanager til hjælp.

MitID er kun dit

Del det ikke med andre, heller ikke SKAT, politiet eller banken.

Brug stærke og unikke kodeord

Det må kun bruges ét sted, skal være mindst 12 tegn, store og små bogstaver, og tal skal indgå.