Fødevareproducenter og influencere har på det seneste mødt heftig kritik for at reklamere for usunde fødevarer til børn og unge på sociale medier.
Erhvervsminister Morten Bødskov (S) har taget handling og været i dialog med influencere og brancheorganisationer om problemet samt inviteret landets største fødevareproducenter til møde om, hvordan markedsføring af usunde drikke- og fødevarer kan reguleres.
Imens er flere end hver anden dansker enige i, at det er nødvendigt med lovgivning på området for at forebygge overvægt blandt danske børn og unge under 18 år.
Det viser en rundspørge med 1.002 respondenter, der er fortaget af Epinion for Kræftens Bekæmpelse.
54 procent af de adspurgte ønsker helt at forbyde markedsføring af usunde føde- og drikkevarer på digitale medier som f.eks. sociale medier, hjemmesider og online spil.
55 pcrocent ønsker et forbud mod brugen af bl.a. influencere på emballage af usunde føde- og drikkevarer.
Lovændring er nødvendig
Projektchef i Kræftens Bekæmpelse Peter Dalum glæder sig over den folkelige opbakning og opfordrer politikerne til at lytte til ønsket om en strammere markedsføringslov.
"Der er behov for en lov, der effektivt beskytter vores børn og unge mod fødevareindustriens påvirkning. Og det er vigtigt, at der fokuseres på den markedsføring børn og unge faktisk eksponeres for - og ikke kun den markedsføring, som er målrettet direkte til børn og unge," siger Peter Dalum og foreslår, at myndighederne udvikler en såkaldt ”ernæringsprofil.”
"Den kan være med til at sikre, at det ikke er tilladt at markedsføre føde- og drikkevarer, hvis indhold af f.eks. sukker, fedt eller salt overstiger en fastlagt grænse som myndighederne skal definere," forklarer han.
Ansvaret for overvægt er strukturelt
Hver tredje mener, at ansvaret for at forebygge overvægt og svær overvægt ligger hos barnet selv. Det på trods af, at børn og unge er mere påvirkelige overfor markedsføring og har svært ved at skelne mellem underholdning og manipulation.
Op til 80 procent af den fødevaremarkedsføring, som børn og unge møder, viser usunde fødevarer med et højt indhold af fedt, salt og sukker.
"Det er på ingen måde barnets eget ansvar. Derfor er der brug for, at vi som samfund tager markedsføringen af usunde føde- og drikkevarer overfor børn og unge alvorligt og beskytter dem bedre med en strammere markedsføringslov," siger Peter Dalum.
Og det er vigtigt at forebygge overvægt allerede fra barndommen. For langt størstedelen af børn, der lever med overvægt, tager overvægten med sig i voksenlivet. Og udviklingen går desværre den forkerte vej.
"Overvægt kan påvirke børnenes sundhed, samt deres sociale liv og trivsel negativt. Derfor er der behov for politisk handling nu – og der er opbakning blandt danskerne," siger Peter Dalum.
Om kampagnen ’Ser du, hvad dit barn ser?’ fra Kræftens Bekæmpelse
Kræftens Bekæmpelse lancerer i dag kampagnen ’Ser du, hvad dit barn ser?’, der sætter fokus på, at børn og unge bliver bombarderet med markedsføring for usunde føde- og drikkevarer på især de sociale medier – og ofte uden at vi som forældre eller voksne kan se det. Samtidig er der ingen lov, der effektivt beskytter vores børn og unge mod fødevareindustriens påvirkning.
Derfor opfordrer kampagnen til, at man tilkendegiver sin opbakning til Kræftens Bekæmpelses arbejde for en strammere markedsføringslov på www.etletteresamfund.dk. Kampagnen er målrettet forældre til børn mellem 12-17 år.
Om overvægt i Danmark
I Danmark lever 53 procent af alle voksne med overvægt, og 19 procent lever med svær overvægt.
Blandt børn i skolealderen er forekomsten af overvægt, inkl. svær overvægt 15 procent i indskolingen, 21 procent i mellemtrinnet og 19 procent i udskolingen.
Personer med overvægt har en øget risiko for type 2-diabetes, hjerte-kar-sygdomme, mindst 15 former for kræft, søvnapnø, ledsmerter i vægtbærende led, psykosociale problemer og reproduktionsproblemer. De fysiske og psykosociale konsekvenser stiger i takt med stigende grad af overvægt.
Overvægt og især svær overvægt hos børn og unge er kædet sammen med en lang række fysiske og psykosociale konsekvenser, heriblandt forhøjede niveauer af metaboliske risikofaktorer såsom forhøjet blodtryk og forhøjet kolesterol i blodet, lavere livskvalitet, negativt selvværd, herunder isolation, samt psykiske effekter af mobning, søvnforstyrrelser m.m.
Om tallene
Tallene i artiklen stammer fra en spørgeskemaundersøgelse blandt voksne respondenter fra Danmark, Norge, Sverige, Island og Finland. Data er indsamlet af analyseinstituttet Epinion i perioden 3. juni til 24. juni 2024, og er nationalt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse.
Her er respondenterne blandt andet blevet spurgt ind til deres holdninger til lovgivning, der kan bidrage med at begrænse børn og unges eksponering over for markedsføring af usunde føde- og drikkevarer. Udvalgte resultater vedrørende dette præsenteres i notatet ’Danskernes holdninger til politiske forebyggelsestiltag - Markedsføring af usunde føde- og drikkevarer overfor børn’ med udgangspunkt i svar fra 1.002 danskere.
Undersøgelsens samlede resultater er endnu ikke publiceret, men udgives i november 2024.