”Er du sikker på, du er frisk nok til at køre bil? Giv mig nøglerne, så kører jeg dig hjem.”
Sådan drømmer GF Forsikrings fond om, at vi som bilister i fremtiden vil sige til hinanden, når vi oplever, at nogen er for træt til at sætte sig bag rattet.
En ny undersøgelse foretaget af YouGov viser, at halvdelen af de 18-29-årige bilister har været så trætte, at de har oplevet situationer, der kunne være endt helt galt.
Faktisk sætter hver tiende unge bilist sig ofte bag rattet, selvom de er for trætte til at køre bil. Og problemet er ikke isoleret til de unge, lyder det fra GF Fonden, som efterlyser større debat om løsningerne.
Det sidste tabu
"Træthed bag rattet er det sidste tabu i trafikken. Vi er opmærksomme på fart, spritkørsel og brug af mobilen bag rattet – men træthed og bilkørsel taler vi sjældent med hinanden om. Det skal der gøres noget ved. For det er et reelt samfundsproblem, som godt nok er mest udbredt blandt de unge, men som rammer alle aldersgrupper," siger Helle Nielsen fra GF Fonden og fortsætter:
"Man kan sammenligne det med dengang, ingen greb ind, når nogen kørte spritkørsel. Selvom 74 procent af danskerne ifølge undersøgelsen ikke mener, det er okay at køre træthedskørsel, så er det langt de færreste, som griber ind, når de oplever andre være for trætte til at køre bil."
Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 3022 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år, som har kørekort til bil, i perioden 3.-17. april 2023.
Søvnmangel er farligt
Rådet for Sikker Trafik hilser GF Fondens fokus på emnet velkommen. For kan man komme problemet til livs, vil vejene blive mere sikre for alle.
Tal fra Havarikommissionen viser, at træthed/søvn er medvirkende til 8 procent af trafikulykkerne. Men der kan godt være mange flere ulykker, hvor træthed/søvn har spillet ind. Tallet er kun udtryk for de ulykker, hvor det med sikkerhed har kunnet fastslås, at føreren er faldet i søvn eller på anden vis har lavet fejl på grund af træthed.
"Når man er træt bag rattet, så er man ikke koncentreret og reagerer også langsommere, hvis der opstår en kritisk situation. Derfor er det noget, som man skal tage alvorligt. Er man træt, så bør man ikke køre, da det kan være skyld i alvorlige trafikulykker, hvis man sidder og kæmper med at holde øjnene åbne," siger Mogens Kjærgaard Møller, adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik.
En hårdt tiltrængt debat
Løsningerne på problemet er ikke ligetil, da man ikke på samme måde som fx med spritkørsel kan måle, om man er for træt til at køre bil. Det betyder også, at politiet ikke kan kontrollere søvnig-bilisternes farlige adfærd. Der er derfor behov for at andre indsatser, som kan afhjælpe problemet.
- I GF Fonden inviterer vi til trætheds-debat på folkemødet, hvor vi sætter nyt skub i samtalen om søvnig-bilismen. Debatten er et led i en kampagne, som GF Fonden og GF Forsikring i fællesskab kører hen over sommeren, slutter Helle Nielsen fra GF Fonden.
I folkemødedebatten deltager Mogens Kjærgaard Møller, direktør i Rådet for Sikker Trafik, Jette Ravn, trafiksikkerhedsekspert, Erfarne Bilister, ekstern konsulent for GF Fonden, samt Christian Berthelsen, politiassistent, Rigspolitiets kommunikationsenhed.
Se hele rapporten og flere fakta om søvn og bilkørsel på GF Fondens hjemmeside.
"Mokka og morfar" er vejen frem
Selvom frisk luft, høj musik og bevægelse er nogle af de mest brugte metoder til at holde trætheden for døren, så er det faktisk ikke dét, søvn- og trafikeksperter anbefaler.
Rådet lyder derimod på at drikke en hurtig kop kaffe - og så tage en powernap med det samme.
Kaffen giver nemlig et koffein-kick, som først starter efter 15-30 minutter. Dét sammen med en opkvikker i form af en minilur er nok til at give lidt ekstra energi, så du kan nå frem til din destination uden at sætte trafiksikkerheden over styr.
Kør dog maksimalt en time efter din "mokka og morfar". Har du brug for at køre i en længere tid, så få en anden til at køre - eller gør holdt og få en god nats søvn.