Siden 2019 har det i landets 12 politikredse været muligt at bestille en betjent til eksempelvis at foretage færdselskontroller, hvis man føler sig utryg over bilister, der kører for stærkt i ens nærområde.
Den ordning har vist sig at være særdeles populær blandt danskere, der har bestilt en betjent over 20.000 gange siden 2020.
Det viser en ny opgørelse, som Rigspolitiet har udleveret til Gjensidige.
Opgørelsen omfatter også henvendelser om eksempelvis at få en betjent ud og fortælle om andre forebyggende indsatser, men langt størstedelen af de mange henvendelser drejer sig om hastighedskontroller.
En rigtig god ordning
Og det tyder på, at ordningen både er blevet en succes for politiet og borgerne, vurderer Henrik Sagild, der er direktør for skade i Gjensidige.
“Hvis man som borger oplever, at der meget ofte bliver kørt for stærkt i sit nærområde, så er det både en kilde til frygt for ulykker og frustration over, at der ikke bliver gjort nogen indsats for at dæmme op for det. Samtidig er det en vanskelig opgave for politiet at være til stede over alt i nærområderne, og her har ordningen med 'bestil en betjent' vist sig rigtig god,” siger han.
Et godt samarbejde gør stor forskel
Opgørelsen fra Rigspolitiet viser dog samtidig, at der i år og sidste år er sket et fald i antallet af henvendelser fra borgerne.
Hvor der i 2020 og 2021 var knap 8000 henvendelser årligt, så faldt det sidste år til omkring 5000.
Med godt 1300 henvendelser i årets første fire måneder er der udsigt til et lignende antal i år.
“Selvom politiet gør en stor indsats for at forbedre trafiksikkerheden, så er et godt samarbejde med borgerne et utroligt vigtigt redskab til at opnå viden og sætte ind de rigtige steder. Derfor kan jeg kun opfordre til, at man overvejer at bruge ordningen, hvis man oplever utryghed i forbindelse med bilisters adfærd i sit nærområde,” siger han.