December er startet med en tragedie for to ældre kvinder.
I sidste uge fik en 78-årig kvinde et opkald fra en kvinde, der præsenterede sig som Pernille Christensen fra Rigspolitiets IT-afdeling.
Kvinden i telefonen påstod, at der var opdaget mistænkelige transaktioner fra den 78-åriges konto. I den forbindelse blev den ældre kvinde overtalt til at overføre hele sin formue til forskellige konti i et såkaldt "sikkerhedsdepot".
Efterfølgende blev det intetanende offer ringet op af en mand, der præsenterede sig som Benjamin fra Nordeas IT-afdeling. Han ville bistå den 78-årige kvinde i at foretage de mange overførsler.
Dagen efter kontaktede den svindlede kvinde Midt- og Vestsjællands Politi - for her havde hun nemlig opdaget, at det var et svindelnummer.
Tirsdag kom der så en ny anmeldelse fra en 81-årig kvinde, der havde været ude for noget lignende.
Hun var blevet ringet op af en mand, der påstod at være ansat i Nordea.
Også han påstod, at der var blevet observeret en række mistænkelige transaktioner hos den 81-årige kvinde, og det lykkedes bedrageren at få offeret til at godkende bankoverførslerne med MitID.
Overførslerne skulle, ifølge den falske bankmand, gå til "sikre konti", men efter transaktionerne var gået igennem, afbrød den svindleren forbindelsen.
Efterfølgende blev den 81-årige kvinde klar over, at hun var blevet udsat for bedrageri.
Det skriver TV2 Lorry på baggrund af oplysninger fra Midt- og Vestsjællands Politi.
Klar strategi fra svindlernes side
For nogle kan det måske virke besynderligt, at man på den måde kan lade sig overtale til at overføre hele sin formue i løbet af et telefonopkald, men der er ikke noget at sige til, at svindlerne har succes med deres forehavende.
Politiassistent Randi Mortensen arbejder i det kriminalpræventive sekretariat, og hun arbejdet intensivt med at undersøge bedragernes metoder - og så advare ældre om, hvordan de undgår at blive snydt.
Strategien fra svindlernes side går hovedsagelig ud på at skabe frygt og forvirring hos deres offer. Det gør de ved at lyde meget overbevisende og ofte være flere sammen om bedrageriet.
Derudover sørger de kriminelle for at fastholde offeret i røret, så han eller hun ikke får tid til at tænke over, hvad der foregår.
"Det kan ske for alle,", lyder det fra politiassistenten.
I de ovenstående episoder nævnte bedragerne, at der skulle være transaktioner i gang til en ”Erik”, som virkede mistænkelig. Politiets Nationale Center for IT-relateret Kriminalitet efterforsker nu sagerne og få afklaret, hvortil pengene er overført.
Midt- og Vestsjællands Politi opfordrer nu alle til at advare deres omgangskreds, og bede særligt ældre pårørende om at gå skeptisk til opkald, der handler om pengesager - også selvom telefonnummeret virker ægte nok, for de kan nemt være forfalskede.